kennelskybar

Alla inlägg den 8 juli 2010

Av Hanne Winninge - 8 juli 2010 07:14

Det har blivit populärt bland våra uppfödare att utnyttja SKK:s fantastiska tjänst Avelsdata. Där kan man finna oerhörda mängder information om sin ras, tilltänkta aveldsjur och avelsstrukturen hos sin ras. En av de flitigast använda funktionerna är den s.k provparningen. Här kan man alltså knappa in registreringsnumret på två hundar varpå programmet räknar ut inavelsgraden på den tilltänkta kullen. Folk knappar på som tokiga och närhelst inavelsgraden hamnar på noll så jublar man högt av lycka. 


Det blir lite grann som att säga att man kan köra bil bara för att man kan gasa, bromsa och styra. Man har de grova styrmedlen men man har inte insikten i HUR man ska använda sig av dem.


Jag tycker att det är enormt positivt att folk försöker, jag tycker att det är jättebra att folk vill och jag tycker det är fruktansvärt ledsamt när man bara går halva vägen. Med halva vägen menar jag att det enda man faktiskt gör är just att kolla sin egen kull. Man kollar inte barnbarnsdiagrammen som ger en utmärkt fingervisning om vart rasen är på väg och vilka "linjer" som kanske tenderar att överanvändas. Många klubbar slutar att fokusera på den effektiva populationsstorleken och målet att försöka öka denna, man går liksom bara halva vägen. Istället för att aktoivt arbeta FÖR en ökning av popultaionsstorlekn så nöjer man sig med att mäta den och anteckan måtten. Det är en bra metod, men inte lösningen på inaveln inom våra rasrena hundar, allra särskilt dem i små populationer.


Inte heller väljer man att ta del av informationen om inavelsgraden under de senaste åren. Det här gör att man missar en av de stora poängerna nämligen "1. Inavelsgraden i en population kommer att öka kontinuerligt eftersom djuren i populationen är mer eller mindre släkt med varandra. Därför är det inte korrekt att tala om att sänka inavelsgraden. Däremot kan man genom planerat avelsarbete minska inavelsökningen, d v s förhindra att inavelsgraden ökar i lika snabb takt." (Per-Erik Sundgren, Lathunden en analys)


Att ha en nollvision på en enskild kull är bra i sig, men inte alltid en långsiktig lösning på en inavelsökning inom en population. Det kan faktiskt vara bättre att på den enskilda kullen få en högre procentsats för att utjämna en matadoravel på en obesläktad individ. Man glömmer gärna det här. Låt oss hoppas att ju fler uppfödare som tar för vana att beräkna inavelsgrader desto fler kommer att vilja sätta sig in i avelsstrukturer och den långsiktiga avelsplaneringen detta innebär.



Av Hanne Winninge - 8 juli 2010 07:03

Jag bara älskade den här schäfern. Hans bakgrundshistoria är ju rena dröm scenariot för en ung hundtokig tjej. Snygg, stilig schäferhane som tillika är polishund och det snällaste man kunde träffa på. Uppfödare handler Bosse Nyman och ägaren var alltid lika trevliga och lät den hundtokiga tonårstjejen klappa fritt på BIS-hunden.


Intuch Norduch Triumphs Blaze var en fantastisk hund i rörelse, såsom schäfer ju ska vara, men han var uppenbarligen även en utmärkt avelshund och en trygg polishund.


Schäfer är ju inte riktigt min grej annars, men HAN var det. Född 1984 visar han fortfarande upp alla kvalitéer man kan tänka sig hos en sund schäfer.


Här får ni se.


  


Men att det ska vara så svårt att finna bilder på sina gamla idoler...Jag får börja scanna in mina gamla Hundsport. *suckar*

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards