kennelskybar

Direktlänk till inlägg 14 juli 2010

Vad kan man förvänta sig av en hunduppfödare?

Av Hanne Winninge - 14 juli 2010 07:09

Det här är inte en helt enkel fråga att besvara, eftersom alla har olika förväntningar, önskningar och rent av kravlistor. Det skiftar mellan olika raser, olika åldrar, olika yrken och givetvis från person till person. Jag listar de främsta sakerna jag anser att man kan kräva av sin uppfödare, du kanske har egna krav eller tankar. Det är helt okej, så länge du förankrar dem hos din tilltänkta uppfödare och är ärlig med de krav du har och förväntningar du vill se uppfyllda. Nåja, låt oss börja.


1.) Valpen skall vara registrerad hos SKK.

Uppenbart krav hos oss som föder upp rasrena hundar. Jag har inget emot blandraser, långt därifrån, men jag kan inte uttala mig om de människor som föder upp blandraser, så det här blir ett inlägg för uppfödare/valpintressenter inom den rasrena hundvärlden, okej? Alla valpar ska registreras hos SKK. Är de inte registrerade hos SKK är de inte rasrena. Jag bryr mig inte ett dugg om ifall det finns massvis med champions bakom föräldrarna eller vad det nu kan vara. Valpar som inte är registrerade i SKK är inte rasrena, oavsett vad någon försöker säga dig. Det är inte dyrt att registrera så det är ingen undanflykt/ursäkt och NEJ! man kan inte registrera sin valp själv i efterskott!


2.) Valpen skall vara veterinärbesiktigad och chipmärkt då du hämtar den.

Det betyder att veterinärintyget inte får vara äldre än en vecka gammalt och det är faktiskt valköparens ansvar att noga granska detta papper. Det är det enda papper som du har som bevis för att du faktiskt köpte en valp du trodde var frisk, ifall det sedan skulle visa sig att du haft oturen att få en sjuk valp. Chipmärkningen garanterar att din hund är just din hund och att du lätt kan identifiera den ifall den skulle springa bort etc.


3.) Uppfödaren skall skriva ett köpeavtal eller fodervärdsavtal med dig då valpen hämtas eller då handpenningen erläggs.

SKK har tillsammans med Konsumentverket gjort ett avtal som man ska använda sig av. På det här avtalet finns alla dina rättigheter som valpköpare och/eller uppfödare med. T.o.m allt det finstilta. Det är båda parters ansvar att läsa noga vad som står.


4.) Valpen ska få finnas hos sin mamma fram tills dess den är 8 veckor gammal.

Valpar behöver sin mamma, inte bara för mjölk, värme och skötsel de första veckorna i livet utan också för fostran och social samvaro. Du ska alltså kunna få träffa mamman om du hämtar din valp runt 8 veckors ålder och vid alla besök innan dess.


5.) Ärlighet om rasbundna sjukdomar/uppfostran/skötsel/vård/träning!

Uppfödaren skalll vara mån om att upplysa sina tilltänkta valpköpare om allt det ett valpköp av just den här rasen innebär. Man ska vara ärlig om de sjukdomar som finns inom rasen och du som valpköpare ska våga ställa de "jobbiga" frågorna. Uppfödare som väljer att mörka eller istället tala illa om sina uppfödarkollegor och deras sjuka hundar ska man akta sig noga för. Varje uppfödare talar för sina valpar/hundar och allt annat är bara skitsnack. Akta dig för sådana människor! Samma sak gäller mängden pälsvård eller träning/aktivering som rasen behöver. Låt dig inte duperas av uppfödare som säger att bedlington inte kräver pälsvård eller attt shihtzus är enkla att ha i full päls, att rottweilern är en perfekt soffhund eller att det inte finns höftledsfel inom ett stort antal raser. Fråga andra människor än din uppfödare och se om du får samma svar och du som uppfödare: ljug inte, polera inte sanningen utan var ärlig!


6.) Genomförda hälsotester

Som seriös uppfödare bör man vara insatt i de hälsoprogram som finns för rasen samt faktiskt testa sina avelsdjur för de sjukdomar som finns i rasen. Uppfödaren skall vara insatt i sjukdomen och kunna svara på frågorna runt dem. Be att få se korrekta papper på testresultat och är du uppfödare skasll du vara stolt över att du faktiskt gör detta, det är något positivt oavsett om resultatet visar endast kärnfriska hundar eller om även Du fött upp hundar med defekter. ärliga uppfödare berättar om detta, de står för sina "trasiga" valpar eftersom de vet med sig att de gjort allt i sin makt för att förhindra det och nu tar ansvar för den enskilda valpen samt dess ägare och dessutom tar hänsyn till detta vid fortsatt avel. Lita på att din uppfödare faktiskt vet vad den sysslar med!


7.) Livstidssupport!

De allra flesta uppfödare tycker om kontakter med sina valpköpare genom åren. Vissa anordnar läger, träffar och ser till att man kan samlas flera gånger i hundens liv. Vissa uppfödare erbjuder sig att passa valpen under semestrar eller vill låna just Din hund till utställningar eller prov. Men alla uppfödare uppskattar ett vykort/ett mail eller ett telefonsamtal någongång under hundens liv för att få höra hur det går och ta del av dina tankar kring valpen. Uppfödaren kan ju sina hundar, sin ras och är kanske den som är allra bäst lämpad att rådfråga kring alla de bekymmer/frågeställningar som uppstår under hundens liv. Ta vara på den kunskapen och hör av dig till din uppfödare! Du som uppfödare bör se varje samtal som en bra feedback och utvärdering av din uppfödning och även om det är mycket trevligare med ros än med ris så finns det saker att lära i mötet med din valpköpare och du får möjlighet att spela en viktig roll i hundens utveckling om du är ödmjuk och lyssnar på vad din valpköpare berättar. Du som valpköpare bör heller inte glömma att du har EN uppfödare till din hund, medan din uppfödare kanske har 100 valpköpare eller med. Ha lite tålamod med att svaren kan dröja och att vi ibland inte har tid att lyssna på precis allt, vi försöker vårt bästa men ibland går det inte till hundra procent.


Jag är glad att få vara uppfödare, jag är stolt över att få ha valpköpare som har förtroende för mig och som vågar berätta om bekymmer och dela glädjeämnen och jag är glad att få vara den människa som sålde valpen du nu ger ett fantastiskt hundliv! Lyckan över att få vara hunduppfödare kan ibland få det att riktigt svämma över av käsnlor och den dagen då din hund inte längre finns hos dig, glöm inte bort oss. Glöm inte bort att berätta för din uppfödare att vännen du saknar inte finns, för hos oss klappar hjärtat ännu för den lilla valpen vi en gång hade i vår valplåda!

 
 
Jenny/Nike

Jenny/Nike

14 juli 2010 09:14

Jag är tacksam för att jag lyfte luren för drygt sex år sedan och slog ditt nummer! Kunde inte önska mer av min uppfödare!

http://www.lydnadshundar.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanne Winninge - 7 februari 2013 06:02

När man som uppfödare planerar en kull så är ju huvudsyftet att man ska få valpar, men bakom valet av vilken hane och vilken tik som ska användas är lite mer utförligt än att man bara väljer på slump. Jag tänkte jag skulle berätta lite grann om hur j...

Av Hanne Winninge - 28 januari 2013 06:33

Det börjar ju som bekant arta sig till valptider här hemma i huset på landet. Ayla har nu gått 4 veckor och Jenny som är hennes fodervärd rapporterar flitigt att man ser en liten putmage och att hon inte riktigt ännu vågar säga säkert att hon är dräk...

Av Hanne Winninge - 24 januari 2013 14:24

Det var länge sedan jag skrev i bloggen , det ska medges men jag hoppas i alla fall att den långa skrivkrampen lagt sig och att jag kan fylla bloggen med blandade inlägg igen.     Kloka Ayla som valp   Vi kan väl börja med det allra roliga...

Av Hanne Winninge - 16 maj 2012 05:57

  Bacon är en värdsvan resenär, vi har rest många mil ihop och jag har en stor trygghet i hennes mentalitet och hennes stora personliga trygghet. Hon bryr sig föga om ifall resan går via 20 timmar i bil till England och Cruft's eller via 3 timmars...

Av Hanne Winninge - 15 maj 2012 06:04

Vi var i Tyskland i helgen, jag och underbara lilla B. Givetvis var det show som stod på schemat och den här gången på Westfalenhallen i Dortmund. Westfalenhallen ligger mitt inne i Dortmund och har den stoooora fotbollstadion Signal Iduna Park som g...

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards