kennelskybar

Direktlänk till inlägg 23 juli 2010

Att välja hundras - så många saker att tänka på.

Av Hanne Winninge - 23 juli 2010 13:27

Det är sommartid nu och sommartid innebär för många den lyckliga tiden då man får ta hem sin valp. Men för många blev äventyret som hundägare kort, redan efter semestern återlämnas valpen pga diverse anledningar. Det här är ett jobbigt scenario, inte bara för valpen utan också för köparen och slutligen uppfödaren. Det finns många sätt att minimera risken för det här scenariot.


Det mesta bygger på information, kunskap och insikt. Det här är något som inte bara faller på uppfödarens lott, det faller också på valpköparen. Att ta reda på fakta, att bearbeta fakta och att inse att de val man väljer kommer att påverka hundens framtida liv.


  



Att välja ras.

Många väljer ras med ögonen och med hjärtat. Den lilla valpen är så sockersöt och hur kloka är inte bordercollies? Lyckade hundköp görs ofta med hjärnan och bygger på att an faktiskt valt en ras som passar den livssituation man har på alla plan, inte bara utseendemässigt. Du behöver tänka över en mängd saker, här är några exempel:


* Aktivitetsnivå.

 Vill du ha en hund som kräver fysisk och mental träning året om? Vill du ha en hund som ska kunna springa lös med dig i joggingspåret? Trivs du bäst i soffan med kortare promenader? Vill du träna? Vilken aktivitetsnivå har den hundras du funderar kring? Köp inte en hund av en aktiv ras om du inte kan ge den ett aktivt hem. Köp inte en kortbent, trubbnosad dvärghund om det du gillar allra bäst är längdskidåkning. Var förnuftig och tro inte mer om dig själv och din förmåga till aktivitet än vad du verkligen förmår - en hund ändrar inte din aktivitetsnivå i sig, den måste passa i det du erbjuder just idag!


  



* Storlek.

 Jag tycker om medelstora hundar, jag vill ha plats i min bil till varor och jag vill kunna få plats i soffan, samtidigt vill jag kunna röra mig fritt i skog och mark och jag tycker om att kunna cykla med min hund. Alltså har jag valt medelstora hundar. Tycker du om STORA hundar, så ska du ha plats och råd till det. Tycker du om SMÅ hundar så ska du ha insikt i att de är just små hundar och att detta *kan* begränsa deras möjlighet att hänga med på milpromenaden på fjället.


  


* Pälstyp.

Visst är de vackra? Afghanerna med böljande pälsar, storpudel i full lejonklippning och de strama airedalterrierna i sina röda och svarta fält. Jojo, visst är de!! Men kommer du att orka och vilja sköta om den här pälsen? Har du insikt i hur mycket tid det tar att sköta den tilltänkta hundens päls? Uppfödaren anger ofta hur lång tid det tar för honom /henne att borsta och sköta och glömmer tyvärr ofta att tänka på att de har både handlaget och erfarenheten samt alla de redskap som behövs för att göra det effektivt. Kanske kan det vara klokt att kolla med ett trim redan från början, för att få en uppfattning om vad det skulle kosta att sköta hunden hos en professionell hundfrisör? De allra flesta raser besitter någon form av pälsvård, om vi bortser från de riktigt korthårig som klarar sig gott med regelbundna bad. Men kostnaden kan sticka iväg och ínte ser en nedklippt shihtzu ut som de de där vackra pälsböljande hundarna du tyckte var så vackra? Är du beredd på skillnaden om du bestämmer dig för att klippa din hund istället?


  


*Ursprung/syfte.

 Att välja en ras innebär ju också att man bör känna till vad hundrasen har för historia och vilket syfte den har. Nu menar jag förstås inte vad hunden användes till för 100 år sedan, utan vad hunden är idag. Köp inte en aktiv brukshund om du inte gillar att träna, köp inte en jakthundras om du inte planerar att jaga och var medveten om attt våra vallande hundar faktiskt kan behöva få valla för att må bra. De allra flesta familjer söker en glad och käck sällskapshund som ska fungera bra i det vanliga svenska svenssonlivet. Det är utmärkt och det är just det som du ska berätta för uppfödaren av just den ras du tänkt dig. Köp en sällskapshund om det är en sällskapshund du söker, låt bli jakthundar/brukshundar/vallhundar och andra arbetsredskap, det gör både dig och din hund till vinnare!


  


*Sjukdomar.

Det här är ett tråkigt kapitel men det behöver sägas lika fullt. Det är så att de allra flesta hundar har någon fallenhet för s.k rasbundna sjukdomar. Det här är något som du bör veta som köper hunden och det här är något som alla uppfödare skall vara insatta i för just sin ras. INGEN uppfödare ska vilja "slarva över" informationen om rasbundna sjukdomar - ärlighet vara längst och ger dessutom en rättvis bild av vad det är man kan förvänta sig som ägare av just den här rasen. Tyvärr finns det en utbredd myt i samhället att blandraser skulle vara friskare, jag vill starkt påpeka att så inte är fallet!!!!!! Uppfödare av rasrena hundar lägger ner enormt mycket tid och pengar för att hälsoscreena sina hundar INNAN avel, vilket gör att man kanske inte kan använda den där tiken man hoppats på för att hon kanske inte klarade alla hälsotest. I många fall gör man tester på hundar för sjukdomar som är så ovanliga att kanpp 2-3% av individerna inom rasen drabbas, men man gör fortfarande testet. Det kan ju för utomstående se ut som att rasen är hemskt sjuk, medan det man verkligen gör är att se till att rasen inte ska bli hemskt sjuk.

Blandraskullar kan vara nog så trevliga, men jag ser sällan/aldrig att föräldrarna till kullen är undersökta på alla de upptänkliga vis som våra rasrena hundar är. För hur många av cavalierblandraserna har en förälder med undersökt hjärta? Hur många av rottisblandraserna har mentaltestade och röntgade föräldrar? Hur många av pudelblandraserna har ögonlysta och knäundersökta föräldrar? Listan kan göras längre, men jag tror att du förstår vad jag menar.

Begär ärliga svar av din uppfödare och kolla ALLTID med din rasklubb innan du bestämmer dig för en ras eller uppfödare. Här ska man vara insatt i och kunna alla hälsoaspekter inom den tilltänkta rasen.


Om alla gjorde sitt detektivarbete innan valpen skaffades så skulle det innebära fler lyckliga hundköp. Och du? Lycka till med just Din valp och njut av en härlig sommar, det ska jag göra med mina hundar!!!!


 
 
Ingen bild

Frida

23 juli 2010 21:35

Du skriver många kloka saker. Hoppas du fortsätter med det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanne Winninge - 7 februari 2013 06:02

När man som uppfödare planerar en kull så är ju huvudsyftet att man ska få valpar, men bakom valet av vilken hane och vilken tik som ska användas är lite mer utförligt än att man bara väljer på slump. Jag tänkte jag skulle berätta lite grann om hur j...

Av Hanne Winninge - 28 januari 2013 06:33

Det börjar ju som bekant arta sig till valptider här hemma i huset på landet. Ayla har nu gått 4 veckor och Jenny som är hennes fodervärd rapporterar flitigt att man ser en liten putmage och att hon inte riktigt ännu vågar säga säkert att hon är dräk...

Av Hanne Winninge - 24 januari 2013 14:24

Det var länge sedan jag skrev i bloggen , det ska medges men jag hoppas i alla fall att den långa skrivkrampen lagt sig och att jag kan fylla bloggen med blandade inlägg igen.     Kloka Ayla som valp   Vi kan väl börja med det allra roliga...

Av Hanne Winninge - 16 maj 2012 05:57

  Bacon är en värdsvan resenär, vi har rest många mil ihop och jag har en stor trygghet i hennes mentalitet och hennes stora personliga trygghet. Hon bryr sig föga om ifall resan går via 20 timmar i bil till England och Cruft's eller via 3 timmars...

Av Hanne Winninge - 15 maj 2012 06:04

Vi var i Tyskland i helgen, jag och underbara lilla B. Givetvis var det show som stod på schemat och den här gången på Westfalenhallen i Dortmund. Westfalenhallen ligger mitt inne i Dortmund och har den stoooora fotbollstadion Signal Iduna Park som g...

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards