kennelskybar

Alla inlägg den 2 augusti 2010

Av Hanne Winninge - 2 augusti 2010 20:47

Min lilla Gulla fattas mig så gräsligt mycket. Jag tycker inte om när hon inte är hos mig...än mindre om hon är sjuk på kuppen. Men snart snart snart så är hon hos mig igen. Jag ska tillbringa hela kvällen med min älskade Gulla!


*fånig Hanne*

Av Hanne Winninge - 2 augusti 2010 18:41

Jag har ÄNTLIGEN fått prata med veterinär Therese, som tagit hand om Bacon under dagen. Bacon är fortfarande inte kry. Hon är trött, huttrar och vill inte mycket. De har kollat hjärta och temp hela dagen, men det har inte visat något alls.


Blodstatusen var bra, inga förhöjda vita blodkroppar eller något annat konstigt alls. Röntgen visade ju som jag tidigare berättade ev. en ngt förstorad livmoder.


Vi bestämde att Bacon som ligger på vätskedropp skulle få ett rejält kurbad hos dem för att ta bort så mycket effekt som möjligt av fästinghalsbandet. Sedan ska hon få värmedyna och de ska sätta in antibiotika och antiinflammatorisk medicin för att åtminstone kunna hjälpa henne något.


I dagsläget vet vi alltså inget mer alls. Veterinären misstänker reaktion på fästinghalsband eller endomastit, möjligen borrelia eller ehrlicchia. Blodprov skickade även på det.


Kl. 21.30 ska jag få hämta hem henne för nattpermission, eftersom Växjö Djursjukhus inte har nattvak. Sedan får vi se hur natten blir, om och hur hon ska tillbaka för mer analyser eller mediciner.


Jag vill bara ha hem min Älskade Gulla!

Av Hanne Winninge - 2 augusti 2010 14:27

Bacon har varit slö här ett par dagar och jag beställde tid för henne hos vår veterinär. Klockan 17 ikväll skulle vi varit där. Imorse kollapsade hon totalt här hemma. Hon skakade, kunde inte stå på benen, krökte ryggen som en räka och var helt ur slag. Akuttid hos stora Djursjukhuset. På vägen in blir hon allt sämre och pendlar mellan helt utslagen och orolig.


Veterinär Anna tog emot och tog full blodstatus, röntgen på buk och thorax samt satte kanyl. Bacon är nu inlagd och vi får vänta på svar. Röntgen visade inget alarmerande, möjligen en något förstorad livmoder. Jag håller tummarna för att Växjös enda veterinär med ultraljudskompetens Annika Israelsson ska kunna kika på henne i eftermiddag.


Det otäcka är att det nu är 2 dygn sedan jag satte på henne fästinghalsband. Det åkte förstås av imorse, men hennes totalkrasch känns ju som att det tyder på förgiftning. Jag är inte veterinär, men efter att ha plöjt mig genom Internet så ser man ju en tydlig trend i läskiga biverkningar av Scalibor. Men vad skulle man göra. Bacon hade 30 fästingar efter en promenad på härliga Tärnö.


Håll nu tummarna för att veterinären kan ge svar i eftermiddag, test är tagna för fästingsjukdom också!

Av Hanne Winninge - 2 augusti 2010 09:02

Linda med Viggen vill bli uppfödarkollega och ska ta en egen kull på Viggen. Det respekterar vi så klart och önskar stort lycka till med hälsotester, val av hane och kommande dräktighet, valpning och hemletande!


Det betyder att jag verkligen måste lägga focus på min gula om det ska bli några valpar. Kanske rent utav kan bli en spark i rumpan på lata mig?

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards