kennelskybar

Direktlänk till inlägg 2 augusti 2010

Bacon uppdatering 1

Av Hanne Winninge - 2 augusti 2010 18:41

Jag har ÄNTLIGEN fått prata med veterinär Therese, som tagit hand om Bacon under dagen. Bacon är fortfarande inte kry. Hon är trött, huttrar och vill inte mycket. De har kollat hjärta och temp hela dagen, men det har inte visat något alls.


Blodstatusen var bra, inga förhöjda vita blodkroppar eller något annat konstigt alls. Röntgen visade ju som jag tidigare berättade ev. en ngt förstorad livmoder.


Vi bestämde att Bacon som ligger på vätskedropp skulle få ett rejält kurbad hos dem för att ta bort så mycket effekt som möjligt av fästinghalsbandet. Sedan ska hon få värmedyna och de ska sätta in antibiotika och antiinflammatorisk medicin för att åtminstone kunna hjälpa henne något.


I dagsläget vet vi alltså inget mer alls. Veterinären misstänker reaktion på fästinghalsband eller endomastit, möjligen borrelia eller ehrlicchia. Blodprov skickade även på det.


Kl. 21.30 ska jag få hämta hem henne för nattpermission, eftersom Växjö Djursjukhus inte har nattvak. Sedan får vi se hur natten blir, om och hur hon ska tillbaka för mer analyser eller mediciner.


Jag vill bara ha hem min Älskade Gulla!

 
 
Marianne

Marianne

2 augusti 2010 21:31

Men oj, stackars lillan!
Jag känner personligen till flera hundar som fått olika biverkningar av Scalibor, mer eller mindre allvarliga. Min vet avråder t o m sina kunder att sätta på hundarna halsbanden, han har fått in otaliga djur som påverkats starkt av gifterna.
Måste även passa på att varna för de gröna bioband-halsbanden, visserligen förbjudna att säljas i handeln men går lätt att få tag i på nätet. Flertalet hundar har fått ep av eländet - om det sen är gifterna/örterna i sig som orsakat det, eller om de är orsaken till att sjukdomen brutit ut hos just den hunden, det är frågan....
Fästingar är skit!!!!

Tyvärr tror jag nog att Mr Ryss får stanna hemma på lördag - jag vill för en gångs skull koncentrera mig på andra saker än att roa en vild & galen "liten" mammagris :-)

Ta hand om Bacon nu!

http://winniehurst.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanne Winninge - 7 februari 2013 06:02

När man som uppfödare planerar en kull så är ju huvudsyftet att man ska få valpar, men bakom valet av vilken hane och vilken tik som ska användas är lite mer utförligt än att man bara väljer på slump. Jag tänkte jag skulle berätta lite grann om hur j...

Av Hanne Winninge - 28 januari 2013 06:33

Det börjar ju som bekant arta sig till valptider här hemma i huset på landet. Ayla har nu gått 4 veckor och Jenny som är hennes fodervärd rapporterar flitigt att man ser en liten putmage och att hon inte riktigt ännu vågar säga säkert att hon är dräk...

Av Hanne Winninge - 24 januari 2013 14:24

Det var länge sedan jag skrev i bloggen , det ska medges men jag hoppas i alla fall att den långa skrivkrampen lagt sig och att jag kan fylla bloggen med blandade inlägg igen.     Kloka Ayla som valp   Vi kan väl börja med det allra roliga...

Av Hanne Winninge - 16 maj 2012 05:57

  Bacon är en värdsvan resenär, vi har rest många mil ihop och jag har en stor trygghet i hennes mentalitet och hennes stora personliga trygghet. Hon bryr sig föga om ifall resan går via 20 timmar i bil till England och Cruft's eller via 3 timmars...

Av Hanne Winninge - 15 maj 2012 06:04

Vi var i Tyskland i helgen, jag och underbara lilla B. Givetvis var det show som stod på schemat och den här gången på Westfalenhallen i Dortmund. Westfalenhallen ligger mitt inne i Dortmund och har den stoooora fotbollstadion Signal Iduna Park som g...

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards