kennelskybar

Alla inlägg den 6 augusti 2010

Av Hanne Winninge - 6 augusti 2010 09:00

Jag som numera försöker lära mig en ny värld - fylld av underbara minigullor, kan ju fortfarande ta med mig en hel del av de tankar och kunskaper jag har om avel, populationsgenetik och uppfödning. Det hela gör kanske saker enklare på pappret men desto svårare att omsätta i praktiken.


Miniatyrbullterriern är en liten ras. Inte till sätt, själ eller utseende utan sett till populationen, alltså antalet hundar. Tyvärr är världspopulationen även den begränsad, vilket gör urvalet än mindre. Tack och lov har vi i Sverige, och ett par andra länder, möjlighet att använda oss av interbreedparningar. Det betyder alltså att man parar en minityrbullterrier med en standard bullterrier. Alla avkommor räknas som miniatyrbullterrier. Det man tjänar på det är förutom den uppenbara vinsten av nya gener också ofta en typförbättring, även om nackdelen kanske kan vara att du i första generationen kan få individer som är större än vad man egentligen önskar för en miniatyr. Jag kan leva med den negativa posten. Bacon är efter en mamma som är interbreed. Det betyder att Bacon i sin stamtavla har 25% standard bullterrier.


  

Titta på skillnaden!



Tyvärr så faller många även i minivärlden för frestelsen att förbättra exteriör, typ och sundhet utan att helt tänka på att man snävar in på avelsbas och att inavelsökningen drastisk ökar. Visst är det bra med en sund, snygg hund, inte tu tal om annat. Och visst är det kanon att så många uppfödare vill jobba just mot detta. Problemet är bara att det lätt ger matadoravelseffekt på de uppskattade hanar som ger snygga, sunda valpar. Att överanvända dessa ger en helt ny problematik att ta hand om. Alla halvsyskon, kusiner och nära släktingar gör det fortsätta avelsarbetet extremt mycket svårare.


Så egentligen är det inte alltid så att populationen i en ras är liten. Det kan finnas en stor mängd individer, men deras nära släktskap gör att avelsbasen blir snäv. Hos miniatyrerna finns det förvisso ett bra samarbete över gränserna, om man ser till de nordiska länderna. Vissa uppfödare har också ett stort nätverk över hela världen, men kostnaderna skenar ju fort iväg. Det kan tyckas innovativt, ambitiöst och seriöst att åka utomlands och para sin tik. Men med en så här liten population får man se hela världen som sin population, inte bara sitt eget land. Med labradorer kan jag inom en 10 mils radie hitta åtminstone 10 trevliga, sunda, välmeriterade, obesläktade hundar att använda på min gula hund. Med Bacon måste jag se betydligt längre. Jag hittar i dagsläget inte en enda hund i Sverige, Finland, Norge eller Danmark som skulle kunna fungera för henne. Inte för att det inte finns snygga, trevliga, sunda och välmeriterade hanar här, utan för att de redan är nära besläktade, är högt belastade i avkommemängd eller helt enkelt bygger på linjer som jag själv inte är så tilltalad av.


Jag menar inte att förringa andra uppfödares gärningar eller skriva folk på näsan i vad de borde göra, men för mig är det så mycket som ska passa in för att jag ska välja att göra en kombination. Kanske är det därför jag tycker det är så spännande att få satsa på en ras som just har den här problematiken? En problematik som kräver mer och som är en större utmaning för varje enskild uppfödare.


Jag ser fram mot att få scanna världen på hanar jag gillar och jag hoppas att när den dagen kommer du lilla Gullan ska få bli mamma att den där hanen uppenbarat sig. Och visst vore det trevligt om han fanns i Europa, men jag måste våga bredda mitt sökande. DET i sig kräver ett kontaktnät utanför mina vanliga vägar. Tänk vad mycket roligt folk jag ska lära känna!



Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards