kennelskybar

Alla inlägg under augusti 2010

Av Hanne Winninge - 17 augusti 2010 06:44

Helgen bjöd på mycket trevligt. Vi var hejaklack åt Elmo på Dvärghundsklubbens utställning i Ramkvilla. Precis lagom varmt för nakna hundar att visa sig och en vacker utställningsplats. S och R följde med för att kika och för att vara första Baconpassare när jag skulle fota Elmo.


Elmo hade en morgontrött dag och var inte på sitt bästa springa-i-ringen-humör, men tillsammans med Anna såg det ändå trevligt ut. På bordet är Elmo alltid stadig och tycker om när människor hälsarpå honom. En nog så viktigt aspekt för en ccc! Temperamentet är en VIKTIG del. Titta får ni se, så fint han står.


  


Väl hemma så ordnade vi med mat och dryck för en kräftskiva med tillhörande grillning samt fem kamp. Sällskapet var som vanligt strålande och även om några regnskurar satte stopp för vissa av våra grenar, så hade vi en superhärlig kväll. Ibland är det bra kul att vara vuxen!


Måndagen bjöd på arbete och det var riktigt kul att komma igång igen. Det är ett tacksamt jobb jag har. Man får se direkta resultat och umgås med massa härliga hundar och trevliga människor. Det enda illa var att jag nu upptäckte en dubbelbokning under min stressiga höst, men vad fasen det får vi väl lösa på något vis.

Av Hanne Winninge - 14 augusti 2010 07:13

   Herr Brun har haft en jobbig vecka. Både dambesök och nu utställlning. Jättekul tycker vi som nu får vara hejaklack alldels själva. Givetvis ska fröken Bacon med. Äldsta sonen R ska också med. Han har ärvt stora delar av sin mors passion för djur.


Herr Brun är en sådan där naken hund som lilla S säger. Men han är fin ändå, för det kan han inte hjälpa....


  


Av Hanne Winninge - 13 augusti 2010 18:29

   Ja, den gula hunden har varit hela sommaren hos Anna. Hon är hemma igen och nu börjar allvaret även för henne. Men med alla fina bilder Anna tagit på henne så måste jag nog ändå visa lite grann av henne. Vi börjar som bebis och går framåt.


  

6 veckor



  

8 veckor


  

Nyår som 9 månaders tjej



  

Som vattenapportör i april


Hos Anna i sommar...


        


Hon är rolig gulan! Snabb som attans, lättstyrd som bara den och med en arbetsvilja som skulle kunna välta en myrstack. Inte lika klok som mor, men inte lika envis och självgod heller. *s*


Låt oss hoppas att löpet sammanfaller så att SKYBAR DEKADANCE aka Hayley kan få en kul vårkull.





Av Hanne Winninge - 13 augusti 2010 09:18

Jag älskar mitt jobb, jag älskar mitt företag och jag älskar mitt yrke. Jag kan helt ärligt säga att då jag var lärare kröp alltid en lätt ångest över en då det började dra ihop sig för hösttermin. Någon form av lätt ilamående som vägrade krypa undan innan halva terminen var gången.


Nu har jag en rastlöshet i kroppen och jag ser otroligt mycket fram mot att börja jobba igen. Möta kunder, hundar och kollegor igen. Dessutom bjuder ju hösten på oändliga möjligheter och dessutom ligger en ny företgasidé i bakgrunden och pockar allt mer. Jag tror att jag ska försöka ta itu med den med.


  


Hösten är definitivt min favoritårstid! Svalt och skönt, friskt och färgsprakande. skogen fylld med svamp och bär, jakttid för massor av roliga djur man kan jaga och så det där faktumet att man kan sova utan att klibba ihjäl på nätterna.


På måndag börjar jag jobba - och det mina vänner - ska bli fantastiskt roligt!!!!

Av Hanne Winninge - 12 augusti 2010 18:05

Jag kikade över min kalender över höstens kommande aktiviteter och konstaterar som vanligt att det är tur att man trivs med ett hektiskt liv fyllt av aktiviteter. Jag ska hinna med följande saker!


Sofiero Internationell utställning

Bjuv Terrierklubbs utställning

Växjö Internationell utställning

Uppfödarmöte med Ssbtk, svbtk och ev. ccclub.

Stora Stockholm - Crufts kvalificering....

Oslo Internationella utställning

Ja och så var det ju det där roliga i Tyskland också....


Till det ska jag hinna starta Hayley på 2 B-prov (om jag kommer med), träna hennes viltspår färdigt och ev hinna med att starta Bacon på viltspårprov.


Att jag har 3 vänner som gifter sig behöver det kanske också avsättas tid för.


Sedan vet jag att vi ska träffas över en helg med Bullterreirklubben också, dessutom hade jag gärna velat gå ett par av SKK:s centralt arrangerade kurser. Men varför har mina veckor bara en helg?


Titta vad mycket kul jag ska göra!!! *studsar upp och ner av lycka*


Av Hanne Winninge - 9 augusti 2010 21:21

http://picasaweb.google.com/wow.eka/BullterrierspecialMini2010?feat=directlink


Man kan se vem som förekommer mest....


Tack söta Anna för dina fina bilder!

Av Hanne Winninge - 9 augusti 2010 19:57

Fredag lunch fick Bacon sitt showbad på trimmet. Även kortpälsade hundar ska presenteras prydliga, rena och i utmärkt muskelton och hull. Det är faktiskt en hel del jobb med det med, särskilt om man som jag är kräsen av naturen och tillika kontrollfreak och perfektionist. Det tar mig närmare 40 minuter att bada Bacon med alla de preparat jag anser att hennes päls/hud kräver samt torka och föna henne. Klippa klor, rensa öron, tömma analsäckar och se över mun och tänder är givetvis även det en del av paketet.


Därefter paketerade vi in oss i vår egen husvagn (alltså min Citroen Picasso – trotjänaren!) Jag ÄLSKAR min bil! 120 madrassen utlagd, täcken och kuddar och man sover som en prinsessa, detta gällande även mig och Anna förutom Bacon. Elmo sover alltid tryggt paketerad mellan Annas bröst så han sover gott var som helst. *s* Nåväl 45 mil skulle avklaras och med ett kortare stopp i Linköping så gick resan som en dans. Jag är hemskt glad för sällskap och trivs väldigt bra med Anna. Vi pratar om allt från kuperade svansar till PLL, goda cidersorter, chokladmanier och allt annat man hinner avhandla. Jag gjorde en enkel skiss på våra resor, mina och Annas. Vi är gott på väg mot 2000 mil i år.


Vi kom fram till Vilsta bara för att upptäcka att ingen annan i Bulliebompagänget anlänt. Allt gott och väl med det, eftersom det gav oss tid att hinna vräka i oss en fantastisk pizza på en uteservering med Bacon och Elmo som extra sällskap. Därefter hann vi besöka utställningsområdet och smygkika på konkurrensen bland alla stugorna. Vilsta är ett toppenbra ställe för hundarrangemang, stort, öppet och med en bra standard till överkomliga priser. Rekommenderas varmt!


Därefter kom Anneli och Bulliebompagänget och det blev en massa bullisbus med glada hundar. Bacon och Hella fann varandra alldeles särskilt bra (Bulliebompa’s Hellafont). Lekte som bara den. Bullar är glada kryp och det fanns ingen stopp i allt bus. Elmo befann sig vara för god för det hela och tog det hela med lugn och fattning. En sådan klok liten brun kines han är!

En tidig kväll blev räddningen för en urtrött Bacon och jag tror att vi alla somnade tämligen ovaggade.


På morgonen blev det en promenad i daggvått gräs med en sprallig bulla och en halvtrött Elmo – brås han på matte Anna tros? Jag är fascinerad över hur lätt et är att komma till utställningar med en korthårsfröken. Ingen ångest över dåligt väder, dåligt vatten, dålig fön eller allt annat katastrofalt som drabbar en som pälshundsutställare!


Det var ett gäng miniatyr bullterriers anmälda för domaren Mrs T. Fletcher, kennel Napier, från UK. Brorsorna äntrade ringen först och Axel blev 3:a, Stephens 4:a och sista brorsan knep 5:e platsen i klassen. Axel blev nominerad till Bästa huvud. Unghundsklassen vanns av en av mina favoriter, Zappa, Bulliebompa’s Frutiger Black med HP. Han slutade senare som Bästa hanhunds 3:a. Jag började nu bli riktigt pirrig i magen och efter att ha kikat på gamlingarna i 7-10 år gick jag för att hämta Bacon. Hon hade fram tills nu sovit gott i sin bur. Hundar ska ha tråkigt och sova ostört innan de ska in i ringen för att verkligen kunna tända till och visa glöd och gnista i ringen.

Bacon uppförde sig exemplariskt under sin kvalitetsbedömning. Det enda smolket var att hennes matte satte sig på rumpan mitt inne i ringen. Lite vått gräs orsakade denna vurpa. Jag är glad att Bacon tog det hela som en kul lek.


  



Därefter var det dags att ställa upp sig för konkurrensbedömning. Jag blev oerhört glad när domaren räckte fram den röda rosetten och första platsen till mig och Bacon! Bakom oss hamnade en ursöt pytteliten vit tik(Classic Dream’s Mini Piff), med ett strålande vackert huvud. Även hon fick hp. Med denna första seger i bagaget kunde vi slappna av och det var med fjärilar i magen vi såg klass efter klass bedömas. Det var gott om fina tikar och jag fick dessutom hastigt och lustigt visa Bookie, Bulliebompa’s Apple Chancery, i sin klass. Det var en spännande erfarenhet och tja, det var skönt när ordinarie handler Maggie kunde ta över snöret.


  


Därefter var det alltså slutligen dags för Bästa tik-klassen. Totalt var vi 8 tikar av 27 anmälda som hade fått hp. Domaren kikade länge innan hon räckte den röda rosetten till World Cup Osasuna som är uppfödd och ägs av Anna Nordlund i Hällefors. Hon blev dessutom BIR! Stort grattis till henne för den bedriften!


  

Domaren kikar över sina tikar. Anna i den rosa dräkten vann och tja Bacon ser ni förstås...


Men döm om min förvåning när domaren ger mig den blåa rosetten och Bästa tik 2-placering! Vilken drömstart för Bacon! I en massiv konkurrens av 27 tikar blir vi alltså 2:a! När de övriga klasserna sedan skulle bedömas så var det med ett stort leende som domaren sträckte fram rosetten för Vackraste huvud till Bacon och mig. Vilken fin-fin dag vi hade i ringen!



  


Vi fick otroligt många komplimanger och lyckönskningar från våra medtävlare och jag uppskattar dem verkligen. Det var verkligen jättehärligt att bli så väl mottagen och välkomnad i rasen! Anna fotade och fotade och jag ser fram mot kort att få publicera här i bloggen.


  


Lördagseftermiddagen gick vidare åt till att delta i klubbmötet. Jag tackar för förtroendet att få delta i styrelsearbetet som suppleant och hoppas att min erfarenhet och arbetsvilja ska kunna vara klubben till nytta under kommande arbetsår. Anna och jag passade på att återvända till vår pizzeria och därefter var det bullesnack och trevlig samvaro med resten av Bulliebompagänget! Tusen tack till er alla för en trevlig kväll!


Söndagen bjöd på vackra hundar och jag har redan nämnt segraren Sagacious Defiant som en ny storfavorit. Hans vackra syster Grace är givetvis också en hund man kommer minnas länge länge!


Därefter var det lika många mil som skulle avverkas hem. Trots hällande regn så tog vi oss hem och jag kunde trött men mycket nöjd krypa ner i sängen.


Här är de fullständiga resultaten från miniatyrsidan

BIR: World Cup Osasuna

BT-2 Bulliebompa’s Gill Sans

BT-3 Isabull’s Caroline the Golden Girl

BT-4 World Cup Chelsea

BT-R World Cup Fiorentina


BIM Slavny Maliy iz Tameriana

BH-2 Isabull’s Elton Gustis Legacy

BH-3 Bulliebompa’s Frutiger Black

BH-4 Ethelwulf Angus

BH-R Tarzeys Mini Stocking Sedge

Av Hanne Winninge - 9 augusti 2010 11:33

Idag regnar det i Växjö. Idag ska det inhandlas nya kläder för skolstarten, med 3 ungar är det ett heldagsprojekt och idag ska jag smälta alla mina iuntryck från helgen.


Men en sak måste jag iaf visa er...Min allra största nya kärlek. En så otroligt fin, ståtlig, klok, sund och på alla sätt underbar standard bullterrier:


SAGACIOUS DEFIANT! (Bästa hane och BIS)

    


Mina största gratulationer till Mike Thompson som är uppfödare och supertrevliga danska ägarna till Nanoq, Mette och Ole Poulsen!


Jag har snattat bilderna men hoppas att det är okej...allt är ju tillåtet i krig och kärlek.



Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards