kennelskybar

Alla inlägg under november 2010

Av Hanne Winninge - 23 november 2010 20:30

Jag vet att jag tjatar. Jag vet att jag ägnar varannat av mina blogginlägg till den där lilla minigrisen jag har.


Men vet ni? Ibland hittar man bara så förtvivlat rätt. Det har jag gjort i min Bacon. Att den lilla från Danmark kommer att ha en älskad plats i vår familj är lika sjävklart. Välkommen hem Bullicompagnes Desert Orchid! Vi längtar efter dig och vi är såååå glada att Torben och Vanessa skickar sin finaste valp till oss. Älskade lilla minivalp, som vi längtar efter dig!


  

Av Hanne Winninge - 23 november 2010 20:12

Här är Hayleys tilltänkte kavaljer, Järabackens Jive. Han kallas Jack och lever sitt liv med Lina och hästarna i den fantastiska skånelängan strax utanför Bosarp. Vi hade chansen att träffa honom och mamma Mynta vid vårt besök i söndags.


Jag kan väl bara säga att besöket gav mersmak och att vi längtar mycket efter att åter ha labbevalpar här hemma. Det känns väldigt fint att vi fått löfte att använda Jack och vi tror mycket på hälsa, mentalitet och exteriör i den här kombinationen.


Titta vad fin han är!


  


  



Och tillsammans med mamma Mynta.


  



Av Hanne Winninge - 22 november 2010 05:25

Jag får försöka ta mig i kragen och se till att få ihop ett träff för mina kära labradorvalpköpare. Eftersom jag redan vet att vi får fin.främmande i form av Janny och Nike vid nyår så tänkte jag redan nu kolla lite läge bland er andra.


Vad tror ni om det här upplägget?


Vi träffas här hemma den 30:e december för lek, bus, grill och träning. Givetvis ska vi hinna med att fika också. De av er som skulle vilja ha viltspår utlagda för er, kan väl helt enkelt meddela mig detta så ska vi nog få ihop det med.


Om vi säger kl. 11, så hinner vi med en hel del skoj innan det blir mörkt och de som har en bit att åka hinner med det på morgonen.


  


Senaste killen ut i livet får illustrera denna uppmaning: Hasse hemma hos Henrik och Jane. (Tusen tack för bilden på er lille kille!)

Av Hanne Winninge - 21 november 2010 16:52

Idag var lilla Gullan och jag med hela vår posse i Skåne, närmare bestämt på Bjuvs BHK. Där anordnade sydsvenska terrierklubben Mentalbeskrivning för hund. Vädret var helt okej för en sen november och även om det var en hel del kladdig gegga överallt så höll sig regn och snö borta.


Jag har lovat flera av er att lägga upp filmerna på Bacons MH på youtube, så det ska jag givetvis göra, men fram till dess får ni en högst opartisk recension av Bacons bravader, nämligen min: HON ÄR VÄRLDENS BÄSTA HUND och nu har hon det på ytterligare papper. Inte bara vacker och frisk utan klok också. Vilken liten stjärna hon är!


Hon klarade sig så strålande genom allt och mötte livet med sin vanliga energi, glädje och spralliga karisma. Inte undra på att beskrivare Ken Lundahl skrattar gott i slutet av filmen. Att våra figgar för dagen även de blev synnerligen förtjusta i min kavata bulla spädde på mallighetsgraderna, så nu är vi knappt talbara.


Lilla Gulan däremot hamnar alltid i skuggan av sin mer vulgära lillasyster. Hayley tyckte skånska overaller var uräckliga och dessutom fanns det både spöken och kanoner typ. Bäst man söker skydd hos mamma. Hon löser allt med sin tillit till mig. Hon är verkligen en mjuk, förig och tillitsfull hund. Det enda som förvånade mig var faktiskt att hon inte fixade skotten som jag väntat mig. Med så många jakter, så många träningar med skott och mer skott och mer skott som gått oberört förbi, så var det nog på tok för mycket läskigheter i skogen. Skånska skogar ska man sky som pesten bestämde Hayley. Men jag vet ju likafullt vad jag har här hemma: en glad, pigg och välfungerande tjej som faktiskt tidigare inte reagerat på skott. Jag tror personligen att det hela var en belastningskotträdsla, vi får se hur hon reagerar på veckans träningar.


Men vi hittade en vacker svart kavaljer hos Lina på kennel Järabackens. Jack var verkligen en härlig kille. Kraftfull, maskulin, välpälsad och med ett trevligt öppet sätt utan överdrifter. Mamma Mynta var en kopia av Space här hemma. Värdig dam som vet att inse sitt värde och man blev glad av att få träffa henne. Det ska bli trevligt att få se vad Jack och Hayley får för valpar. Jag hoppas på trygga, föriga, arbetsvilliga hundar med stor kapacitet i leklust, jakt och med lagom intensitet. Jag kompletterar med Annas foton lite senare, måste bara bråka klart med kameran först, samt givetvis länkarna till youtube.


Här kommer de första länkarna:


Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=f3wU2BCY5Z0

Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=ZHvjLjitISA

Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=OPlIZu6DTIw

Del 4: http://www.youtube.com/watch?v=l6f0RbwqICI

Del 5: http://www.youtube.com/watch?v=tqDO4uxUCM0

Del 6: http://www.youtube.com/watch?v=cX3qTm2ndtc

Del 7: http://www.youtube.com/watch?v=Bc1SB2fT9t8

Del 8: http://www.youtube.com/watch?v=muCT14JaMUA

Del 9: http://www.youtube.com/watch?v=-ArQEsUqcLU

Del 10:

Av Hanne Winninge - 18 november 2010 06:48

Tina frågade mig hur det är att ha en miniatybullterrier. Jag har funderat länge, men kommit fram till att det kanske är bättre att låta andra människor svara på det. Jag har ju bara en älskad minigris - så min erfarenhet kanske är knasig. Jag låter följande uppfödare svar på det istället.


Först ut Vanessa på kennel Minotaur,

It's hard to put character into words, but I know my minis are ALWAYS thinking or plotting something. They are very quick to figure things out and manipulate any situation into their favor. You really have to be on your toes with the minis! They are still a true terrier where many lines of Bull Terrier don't seem to have that anymore. They are true clowns, will do anything for a laugh, but also very loving and even loyal. The world is a party for the minis- I just love their approach to life.


Sedan har vi Astrid på kennel Tinybulls, (som varit klok nog att jpega sin text..*s*, då kan jag ju inte sno den) Men jag vill gärna att ni går in hos henne och läser. Här är länken: http://www.tinybulls.com/Tinybulls/Minibull_Swe.html


Eller det som Cambria kennels skriver:

The Miniature Bull Terrier’s temperament is virtually identical to that of the Bull Terrier. An amiable and gentlemanly dog with plenty of imagination, the Miniature Bull Terrier loves a game or a joke, and is highly sociable. The Miniature Bull Terrier is as stubborn as a bull, and should be trained with a firm, patient attitude. The Miniature Bull Terrier is aloof and occasionally scrappy with other dogs and loves to chase small animals; friendliness toward strangers and house pets is better than most terriers. Curious and energetic, the Miniature Bull Terrier loves to dig and explore, and his constant antics are sure to keep you in stitches.


Men det förstås, alla ska nog inte ha en, fast jag kan inte i mitt liv förstå att alla inte vill! Men å andra sidan: vi hade tre rottishanar, en bedlington hane, en taxgubbe och två bedlingtontjejer i samma flock och vi hade inte ett problem någonsin, så kanske är jag en smula övernitisk i min uppfostran?


Av Hanne Winninge - 18 november 2010 06:37

På lördag ska jag på ringsekreterar Brushup gällande de nya utställningsbestämmelserna. Det brukar kunna vara riktigt trevligt och eftersom vi ska vara i Lenhovda på Tassa Inn, så är det ju inte heller särskilt långt att åka. Det blir nog en rejäl mangling av alla nya saker som gäller och personligen tror jag mycket på de här nya reglerna. Att övergå från 1:or och 2:or till Excellent osv är ett bra steg i den internationalisering som pågår inom hundsporten.


Söndagen bjuder på MH för Gullan och Gulan. Ken Lundahl är beskrivare och vi ska vara på Bjuvs brukshundsklubb. Det här ska bli otroligt spännande. Lilla Bacon är just nu i en låtande ålder, allt ska först betraktas och sedan skällas ut. Återstår att se om hon vågar hälsa på några spöken i skogen. Hayley är ju inte det modigaste som går i ett par skor heller,  men hon bör väl ändå ha något av sin mammas iskyla?


Jo, visst är det en liten miniBacon som ska äntra huset. En liten tös från Danmark efter fantastiska stamtavlelinjer och med otroligt stiliga föräldrar. Jag vet ännu inte vilken av töserna som blir min, men just nu hoppas jag på fröken med de tecknade öronen.


  



  

Av Hanne Winninge - 17 november 2010 07:15

Det händer mycket hos oss just nu. Givetvis besökte vi en av Sveriges största julmäassor på Huseby bruk. Hur skulle man kunna motstå när den ligger inom i det närmaste gångavstånd? Den obligatoriska julosten, julsenapen, julkorven och julgodiset inköptes efter noggran avsmakning och jag blev förälskad i en kopp som givetvis slank raka vägen ner i ett paket.


Jag älskar muggar. Jag älskar roliga muggar, snygga muggar, röda muggar, annorlunda muggar, kitschiga muggar och fula muggar. Jag gillar stora, små, höga, breda muggar. I porslin eller stengods spelar ingen roll. Jag älskar muggar. Det enda jag verkligen inte gillar är vita företagsmuggar eller 10 i samma jäkla form och färg. Ge mig udda muggar, skojigt te eller en flaska rött, så har du alltid hamnat rätt! Skojiga mattillbehör eller kastruller uppskattas även de. *julklappstipsar vilt*


Igår hade jag vackra Nova på besök. Hon är en sådan glad och lycklig liten lax att det nästan är svårt att klippa henne för alla svansviftningar. Hon fick en ny och kortig sportkostym för höstrusk och vinterslask. Välkommen tillbaka hälsar vi matte och hund!


  

Space, jakthunden! (Fast bilden är från i somras...vi har frost!)


Och så har vi jagat. Lilla gula och rutinerade svarta fick sig en rejäl genomkörare i markerna och stötte både rådjur och räv. Gris hörde vi och några på pass såg, men jag som var i såten såg inget direkt. Vi är välkomna tillbaka och ser fram mot fler jakter med dessa glada jaktkamrater. Dessutom fick vi en fin inbjudan av Henrik som har lille Hasse, en grisjkat i Agundaland på andra sidan nyår. Det ska bli riktigt roligt att få träffa Hasse igen och givetvis är vi stolta och glada för att bli tillfrågade. Solklart kommer vi!


Sedan måste jag läcka lite information...det kommer nog en ny liten hund från främmande land till oss runt nyårstid. *viskar* Åh, vad spännande!


Ha en härlig dag, det tänkte jag ha.



Av Hanne Winninge - 11 november 2010 19:19

Jag fick en fin bild av Maria, en så fin bild att jag gärna vill visa den för er alla. Bara så att ni säkert förstår hur mycket jag ÄLSKAR den där lilla minigrisen jag dras med.


  


Min allra bästaste lilla Bacon!

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards