kennelskybar

Alla inlägg den 7 mars 2011

Av Hanne Winninge - 7 mars 2011 15:20

Det är populärt med "mjuka metoder" då det gäller hunduppfostran. Var och varannan hundtränare säger sig jobba med mjuka metoder. Man skulle ju kunna tro att det innebär att man ger korv hela tiden eller bara kastar bollar och klickar frenetsikt. Jag vet inte. Jag har inga ord för min uppfostran.


Det jag däremot har är en stor skillnad på uppfostran och träning. Uppfostran är grunderna för mitt liv med hunden. Här ingår vett och etikett och de ramar jag har för att trivas med min hund. Man kan ha olika regler/ramar beroende på vem man är, men de ska vara obevekliga. Om man har bestämt att hunden inte får sova i sängen så ska den inte vara i sängen, då åker den ner om den försöker. Om man inte vill ha en hund som hoppar på en, då blir man arg då den hoppar. Om man inte vill ha en hund som drar, då ser man helt enkelt till att den inte drar. I vett och etikett ingår också grundläggande saker som att man inte bits, man inte morrar på folk, man inte vaktar saker och att man inte attackerar eller hotar andra hundar.


Uppfostran innebär egentligen en himla massa förbud för saker och ting. Det är våra lagar! För att kunna ha lagar behöver man konsekvenser ifall man bryter lagen. Hundar upplever inte utebliven belöning som bestraffning, alltså behöver vi etablera ett NEJ! Nej är ett röstkommando som hunden sammankopplar med att omedelbart avbryta vad den håller på med. Jag lär mina hundar nej med fysisk tillrättavisning. Vissa hundar är mjukare i sin läggning och andra behöver mer kraft i tillrättavisningen. Yihoo och jag hade en uppgörelse om ett laxfoliepaket imorse. Hon behövde stor referensram för Nej! *flin*


Träning däremot är när man vill att hunden SKA göra något. Du vill att hunden ska sätta sig då du ber den, du vill att hunden ska vinka på kommando, du vill att hunden skall komma då du ropar etc. Alla dessa är aktiva handlingar. Detta till skillnad från uppfostran då du istället kräver passivitet. Man kan förstås tvinga en hund till att aktivt lyda dina kommandon, men det är ett dåligt sätt. Här passar motivation, positiv inlärning eller just mjuka metoder in som hand i handsken.


För mig blir problemet när hundägaren inte ser skillnaden mellan uppfostran och inlärning/träning. Man bestraffar inte in ett önskat beteende! Men lika lite som man gör det, lika tokigt blir det om man inte regelbrottet ger konsekvenser. Hundar är fysiska djur, de förstår fysiska tillrättavisningar likaväl som de förstår fysiskt beröm.


Hitta balansen mellan uppfostran, kärlek och glädjen vid inlärning!

Av Hanne Winninge - 7 mars 2011 07:03

Jenny är ju en del av talangtruppen i lydnad och det är jag stolt som en tupp över. Inte för att jag har särskilt mycket med det hela att göra. Jennys talang, timmar på planen och motiverande träning ligger helt till grund till dessa stora framgångar. Nike är ju faktiskt inte ens tre ännu.


Nu har Jenny även fått chansen att rapportera från talangtruppens läger. Gå in och läs den härliga artikeln på följande länk:


http://www.brukshunden.se/?c=nyheter&i=las_artiklen&n=_rapport_fran_talanglager


Så mycket klokskap och motivation. Och så säger folk att man bara ska sälja jaktlabbar till jägare....

Av Hanne Winninge - 7 mars 2011 06:35

Idag ska bilen in för besiktning, eller tja ombesiktning. Två lampor hade gått och Jonas löste det under helgen. Innan den ska besiktigas ska jag köra typ 15 säckar skräp till återvinningen först.


När garaget och bilen är fixade så kan jag sedan sätta igång med dagens stora händelse. Att packa bilen inför Englandsresan. Jag vill packa den redan, så att jag kan ha ångest över allt jag missat i flera dagar. Förhoppningsvis kommer jag då på vilka saker som måste med.


Tur man har stor bil:


 

Anna och jag provianterade igår: nästan 600 kronor på dricka, snacks och bra-att-ha-saker. Nu återstår godiset....

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards