kennelskybar

Alla inlägg under mars 2011

Av Hanne Winninge - 20 mars 2011 06:29

Malmöutställningen var en veritabel katstrof. Klantigt arrangerat, hysterisk trafik, omöjliga parkeringar, usla och okunniga funktionärer, oljiga golv, utkylda tältutrymmen och totalt 7! bajamajor på alla besökar, utställare och funktionärer (jo man kunde ju förstås betala 120 kr och gå in på Olympiatravet.....).


Jag trodde på Sydskånska men den tilltron var fullständigt bortkastad. Vi fick höra att det skulle vara uppvärmda tältytor..jo tjena. Det var inte mer än 14 grader därinne, ryktet sa att de stängde av värmen efter de första timmarna för att besökarna skulle hålla värmen uppe av sig själva. Pytt! Golven var gamla parkeringsytor som vare sig rengjorts särskilt bra eller fungerade bra. Oljigt vatten i bl.a wheatenringen gjorde att de första klasserna fick agera hundiga golvmoppar. Katastrof!


Ringarna var pyttesmå och givetvis blir det trångt även runt dem. Det är jag förvisso inte irriterad på, så blir det på inomhusutställningar där platsen är begränsad.


Olympiatravets stora publiktillströming gjorde det fullständigt hopplöst att ta sig till och från tälthallarna och eftersom Sydskånska inte bemödat sig med att ens sätta upp skyltar för parkering eller avlastning så blev haveriet i det närmaste totalt. Jag såg själv 2 fenderbenders, hur många fler kan det inte varit då?


Uselt är min konklusion och ska man fortsätta ha det så här, så var det mitt sista besök hos skåningarna. Detta trots att Bacon vann sitt femte cert och BIR för sin domare. Lycka var supersöt och matte Maria vann sin klass dock utan CK. Nåja, vi laddar igen.

Av Hanne Winninge - 18 mars 2011 07:09

Finfina killen har varit i väg och tävlat lydnad. Ett bra andra pris är väl en fin debut? Det tycker iaf vi och sträcker lite extra på oss. Bra jobbat!

Av Hanne Winninge - 17 mars 2011 20:35

Min fantastiska labbekull efter Space*Trolle fylld tre år här i söndags, vår C-kull. Klart vi vill gratta dem!


Många fina grattisar till er alla:


Skybar Cordial "Stella"

Skybar Collateral "Nike"

Skybar Chuzzle "Esla"

Skybar Castaway "Gordon"

Skybar Casual "Teo"

Skybar Conclusion


Grattar gör vi också Hayleys syskon(D-kullen)


Skybar Dekadance "Hayley"

Skybar Decisive "Tammie"

Skybar Devotion "Enya"

Skybar Decipher "Cesar"

Skybar Democracy "Nitro"


Och så kloka Hasse(i ensamt majestät i E-kullen) SkybarException. Hayleykullen till 2 år och Hasse till sitt första!



Grattis, grattis till er alla!

Av Hanne Winninge - 17 mars 2011 19:38

Vi har tredje helgen på rad med utställningar. Att se fram mot ytterligare en dag med fina bullar och minibullar ger bra med energi. 8 anmälda minis och 12 standards för Birgitta Hasselgren känns kanon. Att jag dessutom ska få se en av valparna i Mikkans senast kull efter Fairy och Papu är fin bonus!!!


Lycka ska få bli vacker och ställas. 3 anmälda toner för samma domare. Låt oss se vad hon kan göra!


Stort tack till resekamrat Anna och moraliska stödet Elmo för alla era timmar i bilen med mig och Bacon. Vi vore hjälplösa utan er.

Av Hanne Winninge - 15 mars 2011 18:51

Här kommer mina favvobilder från Cruft's. Vill ni se fler så följ Picasalänken:


https://picasaweb.google.com/100352267259633795782/Crufts201#


               

Av Hanne Winninge - 12 mars 2011 15:48

Hej!

Ulrika som skriver, har nyheter från Cruft´s!

Vackra, bulliga BACON vann sin klass och blev till slut BÄSTA TIK 2 med reserv-cert! Antalen "mini-bullar" var massor!

Hanne svävar på moln och här hemma vill vi skicka ett JÄTTE GRATTIS.

Lyckan är så klart total!


Inte för att vi andra trodde något annat än på super resultat från Dreamteamet HANNE & BACON!


// Ulrika Lindahl

Av Hanne Winninge - 9 mars 2011 05:42

Idag ska Bacon till veterinären för sin avmaskning och sin fästingkur. Allt ska noga dokumenteras på rätt sida i hennes pass och med rätt tidsintervall. Snacka om att ha dubbelkollat allt 2000 gånger.


En rolig anekdot om detta, mitt i stressen. Jag skrev ett långt och utförligt mail till Defra (brittiska jordbruksverket) med datum på tester, chipnummer etc bara för att verkligen att fått ok från rätt källa. Det här mailet skickade jag för en vecka sedan, jag fick ett snabbt autoreply där de tackade för mitt mail och lovade återkomma med svar inom 15 DAGAR! Vilken underbar härlig effektivitet. Säg en myndighet i Sverige som har rätt att ha 15 dagars svarstid vid en enkel förfrågan?! *fnissar åt det bakvända landet*


 


Nåja, det jag skulle säga är att dettta nog blir det sista ni hör av mig innan vi är i England. Givetvis följer datorn med för uppdateringar, men det blir efter lördagen.


Allt gott vänner!

Av Hanne Winninge - 7 mars 2011 15:20

Det är populärt med "mjuka metoder" då det gäller hunduppfostran. Var och varannan hundtränare säger sig jobba med mjuka metoder. Man skulle ju kunna tro att det innebär att man ger korv hela tiden eller bara kastar bollar och klickar frenetsikt. Jag vet inte. Jag har inga ord för min uppfostran.


Det jag däremot har är en stor skillnad på uppfostran och träning. Uppfostran är grunderna för mitt liv med hunden. Här ingår vett och etikett och de ramar jag har för att trivas med min hund. Man kan ha olika regler/ramar beroende på vem man är, men de ska vara obevekliga. Om man har bestämt att hunden inte får sova i sängen så ska den inte vara i sängen, då åker den ner om den försöker. Om man inte vill ha en hund som hoppar på en, då blir man arg då den hoppar. Om man inte vill ha en hund som drar, då ser man helt enkelt till att den inte drar. I vett och etikett ingår också grundläggande saker som att man inte bits, man inte morrar på folk, man inte vaktar saker och att man inte attackerar eller hotar andra hundar.


Uppfostran innebär egentligen en himla massa förbud för saker och ting. Det är våra lagar! För att kunna ha lagar behöver man konsekvenser ifall man bryter lagen. Hundar upplever inte utebliven belöning som bestraffning, alltså behöver vi etablera ett NEJ! Nej är ett röstkommando som hunden sammankopplar med att omedelbart avbryta vad den håller på med. Jag lär mina hundar nej med fysisk tillrättavisning. Vissa hundar är mjukare i sin läggning och andra behöver mer kraft i tillrättavisningen. Yihoo och jag hade en uppgörelse om ett laxfoliepaket imorse. Hon behövde stor referensram för Nej! *flin*


Träning däremot är när man vill att hunden SKA göra något. Du vill att hunden ska sätta sig då du ber den, du vill att hunden ska vinka på kommando, du vill att hunden skall komma då du ropar etc. Alla dessa är aktiva handlingar. Detta till skillnad från uppfostran då du istället kräver passivitet. Man kan förstås tvinga en hund till att aktivt lyda dina kommandon, men det är ett dåligt sätt. Här passar motivation, positiv inlärning eller just mjuka metoder in som hand i handsken.


För mig blir problemet när hundägaren inte ser skillnaden mellan uppfostran och inlärning/träning. Man bestraffar inte in ett önskat beteende! Men lika lite som man gör det, lika tokigt blir det om man inte regelbrottet ger konsekvenser. Hundar är fysiska djur, de förstår fysiska tillrättavisningar likaväl som de förstår fysiskt beröm.


Hitta balansen mellan uppfostran, kärlek och glädjen vid inlärning!

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards