kennelskybar

Alla inlägg den 7 april 2011

Av Hanne Winninge - 7 april 2011 06:45

Kullen var född och alla valpar utom en hade väntande längtande hem. Eftersom det var sommar så var jag inte särskilt oroad över att den lilla inte skulle få ett nytt hem, men sommar innebär också att de där ivriga besökarna ökar dramatiskt. Man åker tydligen hemskt gärna på "zoobesök" eller "livet på landetbesök" under sommaren.


Just den här familjen hade låtit lite vettig på telefon. En barnfamilj där mamman jobbade deltid och kunde ha hunden med sig på äldreboendet. Besöka skulle de iaf göra och när det rullar in en stor van på gården blev jag inte särskilt förvånad. Förvånad blev jag däremot då det kliver ut ett, två, tre, fyra, fem, sex och slutligen sju barn. Sju ungar - jag kan säga att hjärnan gick på högvarv, så mycket bullar hade jag inte. Väste åt mannen att kast ihop lite negerbollar till barnen och gick för att möta familjen.


 


7 huliganer kastar sig in på trädgården och tar den verkligen i besittning. De klättrar i träd, plockar bär, kastar sten, sprakar boll, badar i bebispoolen, plockar blommor och verkar ha urkul. Mamman och pappan, tämligen kraftigt överviktiga och klädda i bermudashorts, spaghettilinne för henne och bar överkropp för honom samt de obligatoriska träskorna, kikar sakta ner över valphagen med 6 veckors valparna och utbrister i en kör: Skulle di inte va' vita? Därmed var saken tydligen avhandlad och intresset uttömt och paret riktade sin uppmärksamhet på det väntande fikabordet.


Mina försök att locka barnen till fikabordet och på så sätt dämpa deras framfart något misslyckades gravt. En grabbanäve negerbollar och ett glas saft kan tydligen inmundigas springandes? Fikabordet såg ut som ett barnkalas efter 3-åringar när barntromben susat förbi.


Det sista människorna säger innan de förpassar sig och barnen in i den numera skållheta vanen är: "Jag hoppas dina barn är vaccinerade, våra har vattkoppor!"


Det var de förstås inte och jag väntade de närmaste 10 dagarna på en fin avskedspresent från familjen Träsko, men slapp tack och lov undan.


Om det blev någon valp? Nej, men jag hörde av grannen med drever att det tydligen varit där också. Gratis fika, gratis lekpark och gratis barnvakt. Klockrent - åtminstone för familjen Träsko!

Av Hanne Winninge - 7 april 2011 06:42

Molle hade hunnit bli en riktig vinterraggig själ och matte Karin hade fullt sjå med att reda ut tovor och knutar för att vi skulle kunna skapa en vårstass till unge herrn (ja, Molle är kastrerad förstås...stygga mig som uppmuntrar detta!)


Nåväl efter 3 timmars idogt arbete hade Karin klippt, rakat och fönat fram en ny frisyr åt sin hund. Nu vet jag att med en egen maskin och en bra hund att öva på, så kommer de vara stjärnor på nolltid då det gäller att skapa vardagselegans åt hunden.


Tack för besöket och välkommen tillbaka med glada, härliga Molle!

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards