kennelskybar

Alla inlägg den 21 juli 2011

Av Hanne Winninge - 21 juli 2011 20:40

men jag kan inte det. Jag kan inte det eftersom min hjärna är helt fyllt av motstridiga tankar som jag inte kan får ordning på. Det har blivit så mycket input att jag skulle behöva göra lite output. Var bättre än i min EGEN blogg?


Jag har haft en hel del läsning att sätta mig in i. Miniatyrvärlden är ny för mig och även om jag börjar ha hyfsad koll på hur den svenska minivärlden är uppbyggd, så har vi ju den internationella världen, där inte minst rasens eget hemland har stor möjlighet att påverka saker.


På det internationella forumet så finns det en pågående debatt om storlek och interbreeds. Interbreeds är alltså när man korsparar bullterrier med miniatyrbullterrier för att öka avelsbasen, förbättra exteriören och minska frekvensen av ögonsjukdomen PLL hos miniatyr bullterriern. Alla valpar registreras som miniatyrbullterrier, oavsett storlek och man kan ALDRIG registrera om en miniatyrbulle till bulle för att den blev större än 35,5 cm.


För mig som jobbat med numerärt små raser länge, så är det självklart att man ska ta emot ny genpool med öppna armar och vara själaglad för möjligheten. Nackdelen är ju förstås att vi får stora minityrer under en period. Jag är villig att ta den nackdelen. Jag tror att interbreeds är en fantastisk möjlighet. I Sverige tillåter vi interbreedparningar i liten utsträckning, Bacons mamma är resultatet av en av dessa parningar. Motståndarna vill göra gällande att med det nya PLL-testet så behövs inte interbreeds längre. Jag håller inte med. Ny avelsbas behövs alltid!!! Motståndarna säger att en miniatyrbullterrier ska vara en miniatyr. Jag säger att en minityrbullterrier ska vara en bullterrier fast liten. Vilket är viktigast: typen eller storleken? Välj själv. Jag tycker inte det är fel att avla på små minis som för mig saknar massa, typ, huvud, kropp och en hel del andra exteriöra bitar samtidigt som vi inavlar i generation efter generation. Det är DITT val som uppfödare att välja ditt tillvägagångssätt. Jag vill bara erbjudas samma möjlighet!


Jag vill kunna få använda mina interbreedparningar, jag vill kunna tro att jag gör en insats genom att utavla och exteriöravla för bulltype och huvud. Min väg att gå är att offra storleken till förmån för det andra. Om du inte tror på den vägen är det helt okej, finn din egen väg, följ din egen röst, men lägg inte all din tid på att stoppa min vision. Den skymmer inte din, den omöjliggör inte din dröm om den perfekta lilla minin helt utan interbreedhundar i sin 7-leds stamtavla.


Låt oss alla leva i en existens där man får finna sin egen väg? Är det verkligen för mycket begärt? För rasens skull, för frihetens skull och för det brinnande engagemangets skull! Vi är inte fiender, vi är inte motståndare, vi är kollegor med samma mål men med olika sätt att nå dem.

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards