kennelskybar

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2011

Goda vinnare - goda förlorare?

Av Hanne Winninge - 18 oktober 2011 07:19

Om man håller på med en bedömningssport så som hundutställning så är det bara rimligt att anta att känslorna svallar höga emellanåt. Så är det förstås eftersom alla åker till dagens utställning med hoppet att vinna: vissa för att vinna klassen, andra för att vinna rasen och ytterligare andra för att vinna BIS. Vi ligger på olika nivåer som handlers/ägare och vi ligger på olika nivåer med den enskilda hunden - ja eller åtminstone är det så vi borde resonera. Jag  smickrar mig själv med att vara en sådan som vet på vilken nivå min egen hund ligger: Bacon och Yihoo har varsina agendor och de där labradårarna en helt annan.


Om man sedan granskar personerna efter bedömningen så kan man komma fram till att det i slutet av dagen finns 4 olika typer av människor som kan delas in i 2 olika klasser med underklasser där inom.


1.  VINNARNA

Här är förstås alla just det: vinnare. Sedan hänger det bara på hur man hanterar dagens vinst. Just hanteringen av vinsten är det som kategoriserar undergrupperna.



 

1A. De goda vinnarna.

Här hamnar människor som ser att de nådde fram till målet och som glädjs med detta. De uppskattar segern för just segerns skull och för att de tillsammans med sin hund nådde vägen fram. Dessa människor kostar på sig att säga några uppskattande ord om den besegrade tvåans hund, de klappar om sin hund och även om lyckan är stor så får man aldrig känslan av att det är obalanserat eller illvilliga segervrål som utstöts. Goda vinnare vet med sig att dagens vinst bara är just dagens vinst - vilket inte på något sätt borgar för vare sig den egna hundens kvalitéer eller kommande utställningars resultatlista. Goda vinnare vet att inte "gloata" med sina vinster framför förlorarna, goda vinnare vet med sig att det sällan är roliugt att stå på andra, tredje eller fjärdeplats och respekterar känslorna hos sina besegrade konkurrenter.


1B. De dåliga vinnarna.

Dessa människor kategoriseras av att det enda de verkligen tyckte var riktigt roligt var att SLÅ konkurrenterna. Det enda de fokuserar på är att äntligen gjorde domaren rätt, för vinsten är det enda tänkbara acceptabla resultatet. Dessa människor hoppar oftast högt, skriker rakt ut och då handen sträcks fram från tvåan i en gratulation så kommer ofta kommentarer såsom "Min tik var faktiskt så jävla bra idag!" "Jamen tvåa bakom min tik är fan inte dåligt" etc. Eller så kommer bara det där leendet i mjugg samtidigt som de fokuserar på att berätta allt de kan om den egna hundens tidigare framgångar för domaren. Dessa människor berättar senare för alla och en var om hur usla alla de andra hundarna var, hur otroligt kompetent just dagens domare var och att den egna hunden saknar i stort sett alla fel men däremot besitter alla för rasen viktiga kvalitéerna. När det så är dags att äntra finalringarna är de så uppblåsta av egenboostat självförtroende att de verkligen totalt glömt bort sitt eget mål för dagen...att ta cert t.e.x, utan är nu övertygade om att de ska ha en gruppplacering. Den svidande känslan att inte bli utplockad ger dagens en smak av förlust även om de åker hem med cert och BIR. För den där jävla domaren var ju blind.....


 


2. FÖRLORARNA

Det här är människor som inte når hela vägen fram, som inte når det för dagen uppsatta målet. Man kan komma längre ifrån målet eller vara snubblande nära.


2a. De goda förlorarna.

Här finner du människor som fokuserar mer på att deras egna mål inte uppfylldes och granskar varför detta inte skedde. Människor som konstaterar att idag inte var deras dag och som mer eller mindre genast planerar nästa utställning och på vilket sätt man då ska kunna maximera chanserna för att nå målet. Förlusten blir vare sig värre eller bättre beroende på vilken hund som står framför den egna hunden. Goda förlorare inser också att man bör kunna glädjas med dagens vinnare och ser på när någon vinnares jublande segertjut över en nybakad champion med ett eget leende på läpparna och kostar på sig att gratulera vinnaren oavsett.


2b. De dåliga förlorarna.

Bittert, bittert och bittert. Det enda som räknas är vinst och vinner man inte förlorar man. Förlusten mäts inte bara i icke uppnådda mål utan också i vilka hundar/ägare/handlers som hamnar framför den egna hunden. Med svarta ögon nekar dessa människor att stå kvar för fotografering, inte sällan kastar de rosetter eller river kritiklappar. Hela dagen går åt till att svära över dagens domares usla kvalifikationer och bedömning och stackars den människa som behöver samåka med vederbörande hem. Tyvärr drabbas inte sällan den egna hunden av bitterheten och jag tror vi är flera som sett en hund slitas ut ur ringen med hårda händer för att sedan kastas in i buren.


Ni undrar kanske varför jag så väl kan beskriva de här olika typerna? Jag är dem alla - jag har varit dem alla!


Idag skulle jag säga att jag alltid är en god vinnare, men att jag kämpar med att vara den goda förloraren också. Jag vill vara den människan, och jag ber hjärtligen om ursäkt till alla de vinnare som träffat på Hanne som den dåliga förloraren. Tillkortakommandet är mitt och bara mitt - en vinst ska alltid få firas!


Vilken insikt har du? Vilken kategori av vinnare/förlorare tillhör du?

 
 
Ingen bild

AG

18 oktober 2011 09:40

För massor av år sedan,, innan Jösse tiden sa en gamal klok schäfer man till mig på en utställning, där några stod och grälade och jag stod nog som en fisk och gapade, schäfer mannen gick för bi och såg detta och sa- De lär sig nog kanske om de får en bra nog hund, de krävs att man vunnit massor för å kunna förlora snyggt. JAG fattade inget alls då.......

Hanne Winninge

18 oktober 2011 09:55

Klok tanke!!!!!

 
Jenny/Nike

Jenny/Nike

18 oktober 2011 10:48

Jag tror att vi alla är alla dessa personer någon gång, och att vi kanske måste gå igenom alla faser för att komma till insikt om oss själva. Kanske måste vi både vinna mycket och förlora mycket för att kunna göra båda delarna snyggt och klokt.

http://lydnadshundar.bloggagratis.se

 
Christina

Christina

18 oktober 2011 11:05

Jag är nog oskså alla. Med kuvasz den goda vinnaen o förloraren då det gåttt väldigt bra och jag unnar verkligen andra att vinna också. Jag försöker att se till hunden. Med puli är jag nog dålig vinnare och förlorare då jag är så trött på att det är överdrifterna som premieras. En extremt välpälsad puli som faktiskt har för mycket päls och gärna är grövre än normen de förblindar domarna. Uppfödare har därför avlat på hundar med för mycket underull så att flätorna inte bildas av sig själv. Valpköparna klarar knappt av pälsen själva. Jag skulle kunna fortsätta men efter att jag läst ditt inlägg får jag väl försöka bli god förlorare och vinnare där också!

http://socialahundar.blogspot.com

 
Agneta & Malte

Agneta & Malte

18 oktober 2011 21:05

Jag hoppas verkligen att folk inte ser mig som den dåliga förloraren (eller dålig vinnare). Jag är ju som sagt fullt medveten om min pärlas fel och brister, OCH förtjänster. Och visst känns det trist att man inte alltid vinner det man åker för, men va sjutton, man har ju ändå haft lite kvalitetstid med lillkillen... det är väl ändå det som räknas?

Hoppas allt är bra med hela gänget! Kramar i massor!

http://www.lufax.filosoferar.se

Hanne Winninge

19 oktober 2011 06:18

Jag har i alla fall aldrig sett dig vara den dåliga förloraren, så för mig går du safe! ;-)

 
Malin

Malin

19 oktober 2011 13:11

Vi är de ständigt god förlorarna som sätter upp egna mål! Eftersom Elvis inte är perfekt i rörelser och päls, så kan vi fokusera på att ha kul och göra bra ifrån oss i ringen på andra sätt. Däremot vinner vi alltid på utställningarna genom att vi får nya bekanta, nya kunskaper och en massa fina minnen!

http://www.novalieselvistheking.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanne Winninge - 7 februari 2013 06:02

När man som uppfödare planerar en kull så är ju huvudsyftet att man ska få valpar, men bakom valet av vilken hane och vilken tik som ska användas är lite mer utförligt än att man bara väljer på slump. Jag tänkte jag skulle berätta lite grann om hur j...

Av Hanne Winninge - 28 januari 2013 06:33

Det börjar ju som bekant arta sig till valptider här hemma i huset på landet. Ayla har nu gått 4 veckor och Jenny som är hennes fodervärd rapporterar flitigt att man ser en liten putmage och att hon inte riktigt ännu vågar säga säkert att hon är dräk...

Av Hanne Winninge - 24 januari 2013 14:24

Det var länge sedan jag skrev i bloggen , det ska medges men jag hoppas i alla fall att den långa skrivkrampen lagt sig och att jag kan fylla bloggen med blandade inlägg igen.     Kloka Ayla som valp   Vi kan väl börja med det allra roliga...

Av Hanne Winninge - 16 maj 2012 05:57

  Bacon är en värdsvan resenär, vi har rest många mil ihop och jag har en stor trygghet i hennes mentalitet och hennes stora personliga trygghet. Hon bryr sig föga om ifall resan går via 20 timmar i bil till England och Cruft's eller via 3 timmars...

Av Hanne Winninge - 15 maj 2012 06:04

Vi var i Tyskland i helgen, jag och underbara lilla B. Givetvis var det show som stod på schemat och den här gången på Westfalenhallen i Dortmund. Westfalenhallen ligger mitt inne i Dortmund och har den stoooora fotbollstadion Signal Iduna Park som g...

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards