kennelskybar

Direktlänk till inlägg 24 april 2012

Tilltro till sig själv

Av Hanne Winninge - 24 april 2012 06:49

Jag levererar årets labradorvalpar just nu. Fina familjer som åker härifrån med en ny familjemedlem. Det är så härligt att se den där förväntan och hur de möter valpens blick, man kan se hur drömmar besannas i just det ögonblicket. I samband med hämtningen så är det förstås en massa formalia som ska gås igenom, stamtavlor, vaccinationer, köpeavtal, veterinärbesiktning osv, det blir alldeles fullproppat i hjärnan på de förväntansfulla valpköparna. Därför brukar jag välja att avsluta med det allra viktigaste:


Ha tilltro till dig själv – gör inget med/mot din hund bara för att någon annan säger det!


Vad menar jag med det då? För mig är det just så enkelt, din drömhund och din bild av den perfekta hunden finns bara i din egen vision. Det som är någons drömhund kan vara en annan persons mardröm. Det du tycker är smart och klokt kan vara rena galenskapen för någon annan. För någon är det extremt viktigt att hunden kan sitt, ligg och hit – jag kan inte säga att jag ens bemödar mig med att lära mina hundar det. Har jag då rätt eller är det den som har en väldrillad hund som har koll? Den som har en hund som är välanpassad i dess familje- och hemsituation och som är en uppskattad familjemedlem är den som har rätt! För det är DU som ska leva med din hund, ingen annan. Jag har bullterriers och det är inte en ras som svarar bra på tvång, lika lite som man får vara slapphänt eller inkonsekvent. Om man inte gillar hundar som hoppar fyrfotahopp rakt upp på din mage i soffan, om man inte gillar hundar som tvärvägrar att ta ett steg in i duschen utan måste baxas vilt sprattlande in i badrummet, om man inte gillar hundar som anser att höjden av njutning är att rulla runt i soffans alla kuddar fastän man just doppat sin lekamen i lera innan – tja då har man förstås svårt att se humorn i det hela. Bulleägare har inte ouppfostrade hundar, de har bullterriers!


 


Jag har labradorer, det är hundar som inte trivs med att inte få formella beslut fattade åt sig. De behöver uppgifter att lösa och de blir allra lyckligast när de får utföra jobb åt sin ägare. Det spelar egentligen inte så stor roll om det jobbet är att apportera fågel, dra av strumpor på sin handikappade matte eller leta kantareller, men de vill få göra viktiga uppgifter. Det betyder inte att de är viljeslösa kritter som inte kan fatta egna beslut, de är labradorer!


 


Så inte nog med att människor utan raserfarenhet kommer att peppra dessa nyblivna hundägare med råd om det mesta från foder till motion via träning och leksaksinköp, dessa hund-förstå-sig-påare kan totalt förstöra självförtroendet och tilltron till den egna förmågan att faktiskt veta vad den egna hunden mår bäst av.  Det finns inga skäl att tala om för andra hur de ska sköta/uppfostra sin hund. Det är inte hjärnkirurgi eller raketforskning att äga en hund. Det är inte så att ett par misstag eller felaktiga val gör att hunden blir ett barnbitande monster! Om man istället tar och konsulterar det sunda förnuftet och tar in de bitar av kunskap man uppskattar från andra, så kommer mixen av kunskap och eget tänk att bli just de rätta redskapen för att skapa den egna drömhunden.


Vid ett par tillfällen har jag saknat civilkuraget/modet/tilltron att inte göra som jag blivit rådd eller tillsagd att göra. Resultatet har alltid blivit ankskit. Man kan inte sälja in ett koncept till en hund om man inte själv tror på det. Det finns inga tvärsäkra råd eller lösningar, lika lite som det finns absoluta totalfel. Det finns bara en mängd olika vägar och lösningar till ett mål, som visserligen också kan te sig otroligt olika, att få en trevlig hund som passar just mig!

Så tänk på det nästa gång du brinner av längtan att tala om för en annan hundägare att den gör fel!

Kanske har ni inte samma mål? Kanske har ni inte samma vägar till målet? Kanske är det du ser ske ett val som gjorts medvetet? Och slutligen: är den kunskap du planerar att meddela denna hundägare så viktig att det är värd att rubba tilltron hos hundägaren?


 

 
 
Ingen bild

Lotta & Max

24 april 2012 10:27

Väldigt kloka ord.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanne Winninge - 7 februari 2013 06:02

När man som uppfödare planerar en kull så är ju huvudsyftet att man ska få valpar, men bakom valet av vilken hane och vilken tik som ska användas är lite mer utförligt än att man bara väljer på slump. Jag tänkte jag skulle berätta lite grann om hur j...

Av Hanne Winninge - 28 januari 2013 06:33

Det börjar ju som bekant arta sig till valptider här hemma i huset på landet. Ayla har nu gått 4 veckor och Jenny som är hennes fodervärd rapporterar flitigt att man ser en liten putmage och att hon inte riktigt ännu vågar säga säkert att hon är dräk...

Av Hanne Winninge - 24 januari 2013 14:24

Det var länge sedan jag skrev i bloggen , det ska medges men jag hoppas i alla fall att den långa skrivkrampen lagt sig och att jag kan fylla bloggen med blandade inlägg igen.     Kloka Ayla som valp   Vi kan väl börja med det allra roliga...

Av Hanne Winninge - 16 maj 2012 05:57

  Bacon är en värdsvan resenär, vi har rest många mil ihop och jag har en stor trygghet i hennes mentalitet och hennes stora personliga trygghet. Hon bryr sig föga om ifall resan går via 20 timmar i bil till England och Cruft's eller via 3 timmars...

Av Hanne Winninge - 15 maj 2012 06:04

Vi var i Tyskland i helgen, jag och underbara lilla B. Givetvis var det show som stod på schemat och den här gången på Westfalenhallen i Dortmund. Westfalenhallen ligger mitt inne i Dortmund och har den stoooora fotbollstadion Signal Iduna Park som g...

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards