kennelskybar

Direktlänk till inlägg 28 januari 2013

Att vara valpspekulant

Av Hanne Winninge - 28 januari 2013 06:33

Det börjar ju som bekant arta sig till valptider här hemma i huset på landet. Ayla har nu gått 4 veckor och Jenny som är hennes fodervärd rapporterar flitigt att man ser en liten putmage och att hon inte riktigt ännu vågar säga säkert att hon är dräktig, men man ska leva på hoppet så det tänker jag göra. Sedan har vi ju också en massa spännande bullevalpsplaner och även där så får vi vänta på att flickorna Sammet och Yihoo ska gå i löp. Så håll koll på bloggen!


Det här blogginlägget tänkte jag mig skulle handla lite om hur JAG möter valpspekulanter och vad du kan förvänta dig samt kanske några svar på de frågor man kan ha.


 


Många valpspekulanter hör av sig via epost först, man ger kanske en kort presentation av sig och vad man letar efter. Vissa skickar sms och undrar om planer och kommande valpar och åter andra ringer som första kontakt. För min del är alla de sätten bra sätt att ta kontakt på. En enda gång under mina 20 år som uppfödare har jag varit med om valpspekulanter som bara stod i dörren en förmiddag. Det är INTE ok! Att ha kennel/uppfödning innebär inte att man är öppen för hembesök utan att ha bestämt tid osv.


Detta för oss osökt in på nästa del i valpspekulerandet. Givetvis ska du kunna komma på besök innan valparna är födda eller kanske då kullen är född och redo för besök, det är ett jättebra sätt för både dig som valpspekulant som för mig som uppfödare att ta pulsen på varandra och för dig att träffa just mina hundar och se hur just jag har det. För det här är en viktigare bit än vad många människor tänker på. Om du inte gillar uppfödaren, om du inte känner att du får svar på dina frågor eller möts av en attityd du inte gillar eller kanske en hundhållning du tycker verkar opassande eller kanske av hundar du inte tycker verkar rastypiska/friska/trevliga, ja då tycker jag att du ska dra öronen åt dig alldeles oavsett vad ni har pratat om tidigare och alldeles oavsett hur söt valpen än är! Förtroendet för uppfödaren måste finnas från start för finns det inte då, ja då har man inget förtroendekapital att ösa ifrån ifall det visar sig bli så att valpen man köpt kanske bli sjuk/skadad/får andra problem. Det finns ALLTID fler uppfödare, välj någon annan om det inte känns bra!


 


I förtroendekapitalet och i detta med att du ska kunna känna dig trygg ligger också att uppfödaren ska kunna redogöra för vilka sjukdomar som finns i rasen. Du ska kunna kräva och få se hälsointygen på de ev. hälsotester som gjorts. Uppfödaren ska villigt berätta om vad föräldradjuren har lämnat tidigare osv. Givetvis ska du också får reda på hur just den här rasen behöver skötas/tränas/hanteras. Var noga med ditt valpköp, din valp kommer bli din familjemedlem och det är NU du kan påverka vem denna familjemedlem blir.


När tiken är dräktig eller när kullen ännu är på planeringsstadiet så är det många som väljer att ställa sig på kö för en valp och då tycker jag det är toppen att man berättar ärligt vad man vill ha sin hund till och ifall man står i kö även hos andra uppfödare. Hos mig får valpspekulanter tipset att kolla just bloggen och när jag vet att en tik är dräktig så får de som satt upp sig på väntelista en liten gräddfil med nyhetsbrev via mailen med lite mer info om kullen och valparna. Det ska inte kosta pengar att stå på väntelistan - det är i mina ögon helt oacceptabelt!!! Man kan när som helst hoppa av eller ångra sig, men visa uppfödaren respekten att så tidigt som möjligt dra dig ur. Det är inte pinsamt eller konstigt, men det är inte roligt att som uppfödare sitta med 2 avhopp då valparna är 6-7 veckor och man redan skickat iväg sina andra spekulanter till andra kennlar. Det går bra med ett enkelt sms för att avboka din valp!


Hos mig får ingen välja valp, man får komma med önskemål men eftersom det är jag som träffar valparna mest så är det också jag som känner deras personligheter mest. Givetvis ska du själv välja vilket kön och kanske vilken färg du föredrar, men vilken av valparna i kullen du kommer kunna få är det jag som avgör. När man skriver köpekontrakt på valpen så  gör man det på en exakt valp och då är det just den individen som är din kommande valp.


När valparna är födda brukar jag meddela dem som har möjligehetn att kunna få en valp i kullen inom 2 dygn. Då kan det också vara bra att tänka efter en extra gång, är vi säkra på att vi vill ha en valp ur den här kullen? Om man då tackar ja så brukar jag vänta fram tills dess att valparna är runt 3 veckor innan vi tar emot besök. I samband med första besöket eller om man är långväga kanske via mail/telefon så brukar vi skriva kontrakt på valpen och köparen erlägger handpenning. Handpenningen är 15% av köpeskillingen. När handpenningen är betald så skriver vi kontrakt och ni får med er en kopia av kontraktet hem.


 


I en stor kull blir det många valpköpare och tik och valpar måste också kunna få en lugn och behaglig uppväxt så ha realistiska förväntingar på hur ofta och hur länge du kan få hälsa på. En bra tumregel för valpbesök och även för de första inledande besöken på en kennel är att man inte stannar längre än 2 timmar. Det är mycket uppskattat av uppfödare att man håller överenskomna tider eller hör av sig om man är sen/ställer in. Alla mina uppfödarkollegor vet hur det är att vänta på folk som inte kommer - och det är minst sagt tråkigt. Du har en uppfödare, men uppfödaren har många valpköpare. Det ska inte betyda att du är oviktig eller inte ska få den tid som just du behöver, men respektera att andra valpköpare också har rätt till sin tid.


Till slut är du inte längre spekulant, du har tillsammans med uppfödaren valt och skrivit kontrakt på just din valp och genom magin av detta är du numera valpköpare. Grattis!! Hoppas att det känns som ett rätt beslut fattat på bra grunder. Hur det är att vara valpköpare hos mig får bli ett annat blogginlägg.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanne Winninge - 7 februari 2013 06:02

När man som uppfödare planerar en kull så är ju huvudsyftet att man ska få valpar, men bakom valet av vilken hane och vilken tik som ska användas är lite mer utförligt än att man bara väljer på slump. Jag tänkte jag skulle berätta lite grann om hur j...

Av Hanne Winninge - 24 januari 2013 14:24

Det var länge sedan jag skrev i bloggen , det ska medges men jag hoppas i alla fall att den långa skrivkrampen lagt sig och att jag kan fylla bloggen med blandade inlägg igen.     Kloka Ayla som valp   Vi kan väl börja med det allra roliga...

Av Hanne Winninge - 16 maj 2012 05:57

  Bacon är en värdsvan resenär, vi har rest många mil ihop och jag har en stor trygghet i hennes mentalitet och hennes stora personliga trygghet. Hon bryr sig föga om ifall resan går via 20 timmar i bil till England och Cruft's eller via 3 timmars...

Av Hanne Winninge - 15 maj 2012 06:04

Vi var i Tyskland i helgen, jag och underbara lilla B. Givetvis var det show som stod på schemat och den här gången på Westfalenhallen i Dortmund. Westfalenhallen ligger mitt inne i Dortmund och har den stoooora fotbollstadion Signal Iduna Park som g...

Av Hanne Winninge - 24 april 2012 06:49

Jag levererar årets labradorvalpar just nu. Fina familjer som åker härifrån med en ny familjemedlem. Det är så härligt att se den där förväntan och hur de möter valpens blick, man kan se hur drömmar besannas i just det ögonblicket. I samband med hämt...

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards