kennelskybar

Alla inlägg den 5 oktober 2010

Av Hanne Winninge - 5 oktober 2010 08:57

I torsdags kväll begav jag mig upp till Stockholm för att delta i årets centrala Anatomi och Regler samt Bedömning som SKK anordnar. Jag hade turen att få komma och sniffa på Maria och Matthias fina staffebebbar och härliga ungar. Matthias hade lagat kantarellsås till pastan och med ett par kalla cider och trevligt sällskap blev det en helkväll i hundens tecken. Tack snälla Matthias och Maria för gästfriheten, det var härligt att träffa er igen! Den där lilla brindletiken är ljuvlig och brindlekillen är bara för fantastisk.


Fredagen bjöd på intensiv anatomiundervisning under leg.vet, domare och erfarna uppfödaren Monica Stavenborns ledning. Det var givetvis mycket givande och det kändes riktigt, riktigt bra att så mycket fortfarande satt på plats, hela 4 år efter min förra omgång på kursen. Att man träffade nya bekantskaper gjorde väl det hela ännu bättre. Hundfolk är härliga. Mest bekanta ansiktet var förstås Sofie Lönn, kennel Enigma, men även Anna Linderhed, kennel Aquador som jag hade nöjet att sitta granne med. Petra Högberg på kennel Lejonklippans gjorde liksom jag sitt andra försök på kursen och en underbar ny bekantskap fann jag i otroligt kunniga och välrenommerade Fredrika Rönqvist, som föder upp lagotto och bolognese och tillika är en av de kloka i SDHK:s avelskommitté Arken.


Fredagkvällen blev kort hemma hos Jenny, med Nike, Dina och Hertha som sängkamrater. Man blir allt bra trött efter en heldag med teori.


Lördagen inleddes med teori kring regler och bedömning av våra lärare Kenneth Edh och Nina Karlsdotter. Riktigt bra diskussioner och tankar fick man del av och även svar på en hel del nytt då det gäller det nya regelsystemet som träder i kraft efter My Dog nästa år. Riktig kickstart! Eftermiddagen bjöd på mer praktik, den här gången i grupp. Det var kul att få sätta i praktik det som teorin lärt oss under föregående pass.


Lördagkvällen blev en trevlig samvaro med Jenny och hennes godingar. God mat och en bautaskål med godis! Jag somnade ovaggad även denna kväll.


Söndagen gav praktik för hela slanten. Jag fick chansen att presentera grand danois, en ras jag inte alls satt mig in i så det var en verklig utmaning. Det kändes bra att få ta del av erfarna uppfödare och kunniga domares tankar om rasen. Här har jag mycket att lära och jag tar med mig det viktigaste från detta till mina kommande inofficiella domaruppdrag. Men min lycka var stor när jag mötte Liselotte på kennel Velvety och två av hennes hundar. Jag skulle få lära alla mina kurskamrater något om hur en vacker bedlingon ska vara och hur många av våra rasspecifika detaljer skiljer sig så mycket från andra terriers. Att jag dessutom fick chansen att känna över Velvety Right By your Side, Jesper, gjorde dagen komplett. Tänk så mycket det finns att berätta om denna underbara ras! Att dessutom få fina kommentarer från såväl kursledare som deltagare värmde gott!


Resan hem var förvisso lång, men med så mycket positivt i bagaget gick det ändå lätt. Jag har skaffat mig nya vänner inom hunderiet och känner mig laddad till tusen inför kommande Preparandkurs!

Av Hanne Winninge - 5 oktober 2010 08:54

Ett stort och rungande grattis till världens allra finaste minibulla!

 

Idag blir Bacon 1 år!

 

 

Jag är så glad att det blev just en sådan liten pärla efter Bibbi och Elvis och att hon kunde flytta hem till mig. Ett stort grattis förstås till alla kullsyskon I Sverige och övriga världen.

 

 

 

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards