kennelskybar

Direktlänk till inlägg 4 mars 2011

SKK har nya rekommendationer om kastration

Av Hanne Winninge - 4 mars 2011 06:15

Följande står att finna på SKK:s hemsida (www.skk.se)

Angående kastration

I många andra länder är kastration av hundar ett vedertaget sätt att lösa problem med lösdrivande och ägarlösa hundar. I Sverige är sådana hundar mycket sällsynta och därför heller inget argument för kastration. Trots det kan Svenska Kennelkubben (SKK) notera en ökning av antalet kastrationer som utförs på hund. Med anledning av detta vill SKK uttrycka följande:

  • Det är oroande om ett stort antal hundar kastreras i tidig ålder, utan medicinsk eller annan indikation, och på så vis utesluts från avelsarbetet långt tidigare än en utvärdering av hundens eventuella avelsvärde kan göras. Eftersom många hundraser idag består av små populationer motverkar denna begränsning av avelsbasen SKKs uttalade intention att avel ska bedrivas på ett långsiktigt och hållbart sätt. 
  • Förändring av mentalitet och andra egenskaper bör ske genom ett välplanerat avelsarbete. Försök att förändra beteenden genom rutinmässig kastration kan därmed inte stödjas av SKK. SKK vill understryka vikten av att rasklubbar och uppfödare ger valpköpare relevant information om den aktuella hundrasens mentalitet, beteende och aktiveringsbehov innan köp. 
  • Det är att betrakta som en mycket negativ utveckling om den svenska traditionen att utbilda och träna hund, för att på så vis säkerställa en god relation mellan hund, hundägare och omvärld, ersätts av kirurgiska ingrepp som ett försök att göra hunden mer hanterbar. 
  • I de fall hundägaren överväger att kastrera sin hund ska operationen föregås av en diskussion initierad av veterinären angående såväl för- som nackdelar med ingreppet Om avsikten är ett försöka att komma till rätta med ett problembeteende hos hunden, bör djurägaren rådgöra med person som besitter erforderlig kompetens på området.

Jag satte mig ner på rumpan när jag läste anledningarna till varför man ogillar kastration. Som vanligt hajar jag ingenting. Jag är ibland övertygad om att SKK inte alltid lever i full kontakt med de vanliga hundägarna. Förra gången man gjorde ett rejält magplask var då man började snacka om avlägsnande av morrhår som en stympning...fast bara på vissa raser. (Ni förstår väl att det är en stympning på en rottweiler men eftersom det står i rasstandarden på pudel så är det okej. Dubbelmoral????)


Den här gången är det än mer uppenbart. Varför skulle kastration vara ett resultat av ovilja hos uppfödare och hundägare att ha en välfungerande hund i det svenska samhället? Hur kan en kastration av en sällskapshund minska avelsbasen? Har någon på SKK provat att ha små dvärghundshanar inomhus? Varför ska Sverige alltid ha inställningen att allt vi gör så gör vi det bättre? Har USA sämre hundar mentalt för att de kastrerar tidigt? Var finns den utredningen som visar det?


Många frågor och antagligen inga svar. Men häpnaden är stor. Jag kommer fortsättningsvis att rekommendera såväl mina valpköpare som kunder på jobbet att kastrera sina hanar om det är en fundering det själva har.


Jag känner också att jag nog måste lägga mig i den här frågan. Ett brev får nog formuleras med frågeställningar, fakta och egna erfarenheter.


Vad har du för erfarenheter av kastration? Vad anser Du om de nya rekommendationerna?

 
 
Ulrika Lindahl

Ulrika Lindahl

4 mars 2011 10:20

Håller helt och fullt med dig i detta. Vet inte alls varför SKK har en så konstig syn på det här?? Själv skulle jag välja att kastrera/sterilisera om det var så att jag bara hade sällskapshundar. Frågar mina valpköpare eller andra om det så brukar jag som du vara positivt inställd till det hela. Att detta skulle påverkar avelsbasen på något vis förstår jag inte alls!! ALLA hundar är inte gjorda eller till för avel utan det är ju bara en väldigt liten procent av dom som bör gå i avel!

http://optimal-flex.bloggratis.se

 
Marianne

Marianne

4 mars 2011 10:31

OJ.....
Jag tror jag får skriva ett mail till dig ikväll - ett långt :-)

kram!

http://winniehurst.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanne Winninge - 7 februari 2013 06:02

När man som uppfödare planerar en kull så är ju huvudsyftet att man ska få valpar, men bakom valet av vilken hane och vilken tik som ska användas är lite mer utförligt än att man bara väljer på slump. Jag tänkte jag skulle berätta lite grann om hur j...

Av Hanne Winninge - 28 januari 2013 06:33

Det börjar ju som bekant arta sig till valptider här hemma i huset på landet. Ayla har nu gått 4 veckor och Jenny som är hennes fodervärd rapporterar flitigt att man ser en liten putmage och att hon inte riktigt ännu vågar säga säkert att hon är dräk...

Av Hanne Winninge - 24 januari 2013 14:24

Det var länge sedan jag skrev i bloggen , det ska medges men jag hoppas i alla fall att den långa skrivkrampen lagt sig och att jag kan fylla bloggen med blandade inlägg igen.     Kloka Ayla som valp   Vi kan väl börja med det allra roliga...

Av Hanne Winninge - 16 maj 2012 05:57

  Bacon är en värdsvan resenär, vi har rest många mil ihop och jag har en stor trygghet i hennes mentalitet och hennes stora personliga trygghet. Hon bryr sig föga om ifall resan går via 20 timmar i bil till England och Cruft's eller via 3 timmars...

Av Hanne Winninge - 15 maj 2012 06:04

Vi var i Tyskland i helgen, jag och underbara lilla B. Givetvis var det show som stod på schemat och den här gången på Westfalenhallen i Dortmund. Westfalenhallen ligger mitt inne i Dortmund och har den stoooora fotbollstadion Signal Iduna Park som g...

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards