kennelskybar

Direktlänk till inlägg 20 juli 2011

Paris med en gris.

Av Hanne Winninge - 20 juli 2011 07:30

Låt oss börja med att säga att jag aldrig mer kommer att besöka vare sig Paris eller Frankrike igen. Den lilla franska jag kunde ska jag snabbt glömma bort och ersätta med något annat mer användbart språk, som kantonesiska, baskiska eller grönländska. Paris är ett smutsigt sunkigt ställe där de lever av andra människors romantiska föreställningar om denna mytomspunna stad och dess legendariska charm. Att dessa fransmän inte drar sig för att pungslå turister på varenda euro må väl möjligen vara hänt men att de gör det hånfullt, respektlöst, oförskämt och jävligt drygt är en helt annan femma. Vilket annat land som helst får hellre mina pengar än att jag lägger 2 cent till på Frankrike!!!! Så det var min inledande passus - notera att jag fortfarande är upprörd trots att det är 10 dagar sedan jag kom hem. Ren ilska vara länge....


Resan startade på torsdagmorgon. Anna och jag shoppade det sista och klev så sakteliga på tåget för avfärd mot Danmark och Kastrup. Inga problem att lasta in oss alla i tåget och som världsvana utställningshundar somnade Bacon och Elmo tryggt. Det blev lite chips, godis och dricka för oss tvåbeningar.


   


Kastrup är en riktigt trevlig flygplats tycker jag. Lätt att hitta på, lätt att nå och jättetrevlig personal. Vi rastade lite hundar och sedan var det så sakteliga dags att checka in. Det var flera hundar på vårt flight som skulle checkas in och eftersom Bacon skulle flyga som bagage, så hade vi egen incheckningsdisk. allt gick bra och det kändes toppenbra att lämna ifrån sig Bacon till mötande flygpersonal som ville hälsa på henne och granska buren innan vi lämnade henne.

Sedan var det dags för säkerhetskontroll och det var ett gäng impade säkerhetskontrollanter som fick se Elmo skutta vant genom metalldetektorn, lös och ledig utan matte. Elmo är en festlig prick!


   


Vi hade en liten stund att kika på saker, äta och för mig att hinna med ett par öl innan flighten gick. Inga problem med vare sig språk, pengar eller bemötandet av oss som hundresenärer här. Wok för mig och pizza för Anna.

Flihten ner gick bra och det vara bara mysiga pirriga fjärilar i min mage då kaptenen satte ner oss på Charles de Gaulle, som Paris största flygplats heter. Det var där det trevliga bemötandet tog slut kan jag säga. I samma stund som vi klev av SAS-planet blev vi utlänningar som man i bästa fall kan ignorera i sämsta fall skrika på.


  

Taxi till hotellet, där Jenny och Rebecca redan checkat in. Härligt luftigt liten lägenhet och massor, massor, massor av hundfolk. Gud så roligt att höra så många språk, se så många hundar i världsklass och bara njuta av atmosfären. Lite hungriga hade vi hunnit bli, så ett besök på närliggande pizzerian fick det bli. Ingen bra idé för mig. Jag beställde en Calzone och tolkade menyn som att man kunde få jambon (skinka) ou (eller)Thon (tonfisk) et(och) oeuf(ägg) som att man antingen fick skinka eller tonfisk med ägg. Jag fick skinka OCH ägg. Jätteäckligt, men det fick nog tillskrivas språkförbistringen. Jag åt inte min pizza, salmonella verkar otäckt tycker jag. Det var en ganska ovaggad Hanne som somnade sött i sängen. Natten bestod av skällande hundar, vrålande ryssar och en buss som startades till och från. Jaja, så är det ju med budgethotell. Kl. 7 skulle vi åka till Parc des exibhitions en Villepinte. Vi gick ner till lobbyn och skulle beställa taxi.... Inegn taxi gick att finna, receptionisten försökte de två nummer som fanns och ryckte sedan på axlarna. PANIK!!!! Ni som känner mig vet att jag inte alls är rolig att tas med under morgonstress inför utställningar. Mitt blodtryck skenade vilt och bara tanken på att vara utlämnad till slumpen att kunna fånga en taxi i Paris ytterområden var som ett slag i magen. Dags att ringa Jonas som fick leta fler nummer, Jenny fick springa in på ett annat hotell och Anna fick uppdraget att vifta med lökarna för att locka till oss taxis. 10 minuter senare lyckas vi vinka åt os enn taxi och Jenny fick skena som en giraff för att komma med. 7.30 stod vi så på Mässplatsen, 30 euro fattigare men med en betydligt lugnare Hanne.


 

Veterinärkontroll och ingång utan några problem och så skulle vi så leta reda på ringen. Det visade sig vara över 130 hundar innan Bacon skulle in. Andra människor hade kanske blivit irriterade, för mig var det en välbehövlig pusta-ut-känsla. Vi gick och åt frukost istället. Den dyraste frukosten någonsin...


 

Dagen trillade på och jag tror nog att jag var ett rätt trist sällskap. Jag blir så fokuserad på det jag ska göra att jag har svårt att slappna av. Bacon hann bli rastad bland alla äckliga hundbajsar och Elmo och Anna satt stilla och utgjorde vår lugnande fanclub. Straxefter 14 var det dags för minibullor. Det var en varierande samling av hundar och det var trevligt att se att de två hundar jag gillade mest var de två som gick i topp. Dytona VIP och öppenhanen stod 1 och 2.


   

Dags för tikarna. I Frankrike börjar man med unghundarna, sedan öppen, sedan champion, sedan junior, sedan bästa tik och sist bästa valp. Det betydde att Bacon skulle in först. När vi går in i ringen finns inget annat än bara vi 2 och pipisen. Jag såg knappt en skymt av en enda annan hund. Bacon var lagom taggad och skötte sig bra. Domaren lät oss springa flera varv, vilket är högst ovanligt för bullebedömning. Rörelse är Bacons största fördel, så vi sprang!!!!! Till slut fick bara jag och en rysk tik som var så tydligt dräktig att jag skämts för att ha tagit dit henne samtidigt som jag oroat ihjäl mig för alla smittor.


 

Två varv till bara hon och Bacon. Då förstod jag att vi nog skulle få en placering. Nummer1 blev Bacon. Gud så glad jag blev!!! Hoppade och studsade och tjoade gjorde både jag och Bacon. Nervös väntan inför att öppentikarna skulle bli färdiga. Sedan skulle vi in mot vinnaren i öppenklassen för tävlan om certet. Bacon vann här med!!! Franskt certifikat till lilla spindelgrisen - vilken lycka!

     

Jag var tvungen att gå iväg själv med Bacon för att fokusera. Nästa tävlan var om CACIB och världsvinnartiteln (fast det fattade vi inte då...) Championtiken och Bacon mot varandra. Flera varv, mitt hjärta bultade som en galning och det var inte helt enkelt att hålla bort tårarna när Bacon vann igen CACIB i Paris!!!!! Juniorklassen var den största klassen och här hade vi norska Ruth (Jawarke Wee Martials Breed) att heja på. Hon fick excellent men blev oplacerad. Sedan var det dags för den sista klassen: Bacon, juniortiken och bästa hanen (undrar varför?Varv på varv fick vi springa: Bacons flytande rörelser och trygga stående gör mig bara lycklig och mitt fokus var helt på henne. Domaren pekar på oss: BACON GJORDE DET!!!


   


Efter en flygresa, taxistress och efter att ha mött 80 andra minityrbullterrier står hon bara där som den stjärna hon är: VÄRLDSVINNARE 2011. Världens vackraste Bacon blev just Världens vackrast miniatyrbullterrier!!!


To be continued.....

 
 
Ingen bild

Maria

20 juli 2011 09:07

ett stort och varmt grattis från oss!
och roligt att läsa hur olika man kan ha det och uppleva det- I love paris :-)
kram

 
Ingen bild

Ingwor/Chico

20 juli 2011 09:40

GRATTIS du har gjort det igen. Världsvinnare 2011 det är något kan man väl säga. Marlene hade skvallrat för mig men jag väntade med att kommentera till du skrev själv.
Nu måste det vara skönt med en semester, i alla fall från trimmet)
Ha det så bra

 
Ingen bild

Mallan

20 juli 2011 18:39

Fantastiskt! Så häftigt!!!!!

 
Marianne

Marianne

20 juli 2011 20:48

Stort GRATTIS igen!!!

Ang Paris. Dina upplevelser är faktiskt det man hör från alla (nåja, nästan iallafall) som besöker staden, i vilket syfte det än må vara. Tror inte jag hört så mycket samstämmigt negativt om någon annan stad. Har man som utböling för högt ställda förväntningar på Paris tro? Trist hur som helst!

http://winniehurst.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kerstin

20 juli 2011 22:44

Grattis!Grattis!
Roligt att läsa bloggen.

 
Ingen bild

Helena S

21 juli 2011 09:37

Wow vilket team ni är, du och bacon. Grattis!

 
Ingen bild

Scillas matte!

21 juli 2011 12:32

Stort GRATTIS igen!!! Vilken upplevelse, o vilken prestation!!!

 
Christina

Christina

21 juli 2011 13:39

Så många grattis det bara går! Verkligen kul. Trist att du upplevde Paris som du gjorde men jag förstår dig. Det finns dock bättre sidor av Paris också men generellt sett är jag förvånad över att fransmännen envisas med att tala franska med alla och att de flesta turistattraktioner också enbart är på franska.... Till sist, grattis igen till din världsvinnare! Ni såg jattefina ut på bilderna.

http://socialahundar.blogspot.com

 
Ingen bild

Maritha / Svante

28 juli 2011 18:53

Grattis till er!
Ha en skön sommar, ses till hösten...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanne Winninge - 7 februari 2013 06:02

När man som uppfödare planerar en kull så är ju huvudsyftet att man ska få valpar, men bakom valet av vilken hane och vilken tik som ska användas är lite mer utförligt än att man bara väljer på slump. Jag tänkte jag skulle berätta lite grann om hur j...

Av Hanne Winninge - 28 januari 2013 06:33

Det börjar ju som bekant arta sig till valptider här hemma i huset på landet. Ayla har nu gått 4 veckor och Jenny som är hennes fodervärd rapporterar flitigt att man ser en liten putmage och att hon inte riktigt ännu vågar säga säkert att hon är dräk...

Av Hanne Winninge - 24 januari 2013 14:24

Det var länge sedan jag skrev i bloggen , det ska medges men jag hoppas i alla fall att den långa skrivkrampen lagt sig och att jag kan fylla bloggen med blandade inlägg igen.     Kloka Ayla som valp   Vi kan väl börja med det allra roliga...

Av Hanne Winninge - 16 maj 2012 05:57

  Bacon är en värdsvan resenär, vi har rest många mil ihop och jag har en stor trygghet i hennes mentalitet och hennes stora personliga trygghet. Hon bryr sig föga om ifall resan går via 20 timmar i bil till England och Cruft's eller via 3 timmars...

Av Hanne Winninge - 15 maj 2012 06:04

Vi var i Tyskland i helgen, jag och underbara lilla B. Givetvis var det show som stod på schemat och den här gången på Westfalenhallen i Dortmund. Westfalenhallen ligger mitt inne i Dortmund och har den stoooora fotbollstadion Signal Iduna Park som g...

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards