kennelskybar

Direktlänk till inlägg 4 januari 2012

Känslan bakom den s.k. toppvinnaren...

Av Hanne Winninge - 4 januari 2012 06:57

Under de senaste veckorna har en känsla kommit krypande, eller snarare slagit mig i ansiktet och sedan legat kvar som en envis hjärnirritation. Många av mina vänner har redan fått sin beskärda del av gnäll rörande den här biten, men hjärnirritationen verkar inte avta så jag provar att skriva ett blogginlägg om saken. Med stor risk för att låta uppblåst, pompös, självgod eller runt ut av regelrätt galen - men ni får ta det (tänk på mig som lever med det!!!*s*)


 


Bacon är Hunden i mitt liv, hon är stjärnan på min himmel, the apple of my eye, hon är den klarastse pärlan i burken, den bästa punchlinen i Parlamentet, den allra godaste karamellen i påsen och om vi ska vara lite enklare Bacon är MIN hund och jag är HENNES människa. Vår egenvalda lilla tvåsamhet retar stundtals gallfeber på familjen och alldeles särskilt Mannen i mitt liv eftersom jag kastar mig ner på golvet och hälsar länge, länge, länge på Bacon om jag varit borta INNAN jag hälsar på honom...eller barnen (mer skamsen nu)


Bacon råkar förutom detta även vara en miniatyrbullterrier som vinner mycket i ringarna, hon visas mycket i ringarna och jag lägger tämligen stora pengar på henne för att kunna visa henne tipp-topp och där jag vill, i den stil jag vill och på det sätt jag vill. Bacon är helt enkelt en stjärna inte bara för mig utan även för rasen i Sverige och om jag ska döma på antalet uppskattande mail/sms/kommentarer en ganska välkänd dam även utomlands.


 


I början var Bacon BARA mitt hjärtas hund och då vi började gå från valpklasserna till de officiella klasserna var målet bara att fortsätta ha kul, att ställa ut där vi tyckte det var roligt och när vi kunde. Målet har liksom utvidgats med tiden, givetvis allt eftersom att framgångarna kommit. Jag tror ingen storvinnare promotades som en sådan och hade sådana planer framför sig som 8 veckorsvalp, så måhända är utvecklingen helt naturlig? Vi har vågat oss ut från vår comfortzone och ställt i stora delar av Europa nu, men aldrig har vi haft något annat i tankarna än att VI åker för att VI har roligt, för att hundutställning är så kul och för att det gör våra band otroligt mycket starkare. Givetvis inser även jag att den lilla brindlegrisen knappast skulle hamnat på Cruft's, i Spanien eller ens i Holland om hon inte vann sina klasser - då hade vi säkert hållt oss i närheten och kommit ut så där som mina bedlingtons gjorde (typ 5-6 ggr per år) Men självklart är det också så att man har mål med sina utställningsresor. Jag åkte inte med Bacon till Stocholm i år för att inte vinna Nordisk Vinnartiteln, självklart var det målet och den här gången nådde vi inte målet...Yihoo gjorde och det var förstås rasande kul.


 


Många inom minibullefolket har hejat på oss och blir fortfarande lika glada över att se Bacon vinna, de tycker hon förtjänar det och de är glad för vår skull och kanske t.o.m lite för rasens skull - vi syns i grupper och har ju faktiskt vunnit 3 av dem! Sådant är fin reklam för en ras som lever ett undanskymt liv i terriergruppens karismatiska lineup. Men tonen har förändrats...bullefolket är fortfarande lika glada...de konkurrerar ju inte med oss. På andra ställen låter det plötsligt annorlunda, man får höra de mest bizarra rykten kring Bacon och mig.

Jo, jag inser förstås att det alltid pratas, jag inser förstås att det måste vara tråkigt att se samma hund vinna om och om igen. Detta fastän jag knappt visar i Sverige.


Nu för tiden är det som att det viktiga inte är för dem att vinna utan att Bacon INTE vinner. Skitsamma vilken hund som vinner bara det inte är hon. Och vet ni en sak, det gör mig faktiskt ledsen. Hata gärna mig, ha gärna egen vinnarskalle, bli sur för att du inte vann och hoppas gärna att Bacon ska bli slagen av just din hund. Men varför i hela friden måste det vara det bästa på hela utställningen att Bacon blev slagen? Hon har inte gjort er något, hon är samma glada lilla hund oavsett vad och vi hade lika roligt tillsammans fastän vi inte vann. Den här känslan är extremt nedslående för ens tävlingslust och jag hatar den också.


Visst, jag kanske inbillar mig - jag har kanske tokfel. Vi kan väl hoppas?


 


MEN om jag inte kan få glädjas åt min hund för att den vinner och för att det är min VÄN, då tycker jag att ni därute gör fel. Slå oss gärna, kom med en bättre hund, för en annan domare och slå oss! Jag menar det är ju det vi måste göra varje gång, komma med en bättre hund ja rent av den bästa hunden, för annars kan vi inte vinna! Det finns ingen orättvisa inbyggd i detta. Bacon har en massa exteriöra brister, tro inte att jag inte är väl medveten om dem! Det finns en massa snygga minibullar därute som säkert är snyggare än henne, det gör det alldeles säkert. Men ta ut dem då och ge oss en ärlig match om saken!! Det går att slå oss, vi har flertalet bevis för den saken, förra året hände det 3 gånger i tikklassen och 3 gånger till i kampen om BIR och BIM. Visserligen på mer än 20 utställningar men ändå.


Varför skriver jag då detta gnällande/klaggande/ilskna inlägg? För att skaffa mig sympatier, styrkekramizar eller vad? Nej, för att just nu så stör den här inställningen mig så mycket att jag själv märker att jag tar med det i beräkningen då jag planerar mina utställningar för året. Jag tittar inte längre på domarlistor och kartor och tänker: "Ja vad kul, det verkar spännande. Dit åker vi!" Nej, jag har börjat tänka: "Jaha, så om vi blir slagna där då har vi tappat, man kanske borde bli hemma?"  För jag vill inte ge dem vinsten att se Bacon bli slagen!


 


Galenskap - madness! Jag är inte en sådan människa! Jag villl inte vara en sådan människa! Så vet ni vad jag tänker göra? Jag ska anmäla till den där satans världsutställningen i Salzburg och åka dit och inte tänka en enda sekund MER på att vi åker dit som oslagna Världsvinnare och att vi kan bli slagna. För nu är det slut med det tänket! Jag vägrar: Bacon, Yihoo, Anna och jag ska till Salzburg precis som vi planerat och vi ska ha precis så skoj som vi tänkt. Och vet du? Jag kommer bli svinbesviken om vi inte blir placerade i vår championklass, men vad någon annan säger om saken DET ska jag inte bry min hjärna om. Jag menar titta på bilderna nedanför...hur roligt hade vi inte?


       


Jag ska ta detta resonemang som mitt försenade nyårslöfte! Tror ni jag kan hålla det? Antagligen inte, men jag ska försöka i alla fall.


 
 
Jenny/Nike

Jenny/Nike

4 januari 2012 08:46

Kloka ord och tankar. Känner tyvärr igen fenomenet även inom andra hundsporter. Många har svårt att glädjas med andras framgångar, önskar snarare att den framgångsrike ska snubbla på målsnöret. Trist.

Önskar dig god lycka på dina framtida resor, du förtjänar allt!

http://lydnadshundar.bloggagratis.se

Hanne Winninge

4 januari 2012 08:48

Tack vännen! Förstår att fenomenet inte är unikt...men så dumt det ändå är och så lätt folk verkar glömma bort att det finns en vanlig människa bakom prestationen/hunden?

 
Ingen bild

AG

4 januari 2012 09:32

Medaljens baksida......men buss på dem bara. Jag trodde ett tag att de gick att omvända dem genom att övertyga dem genom mer och fler vinster- de gör det inte, så bara skit i dem . De e synd om dem för alla långt ifrån har haft "DEN DÄR HUNDEN" och först då kan man förstå. OCH de handlar inte om vinsterna - för jag hade bytt alla vinster mot en dag till fortfarande 20 år senare, så djupt i hjärtat satt de sitt avtryck. Go for it och ha kul , njut och skit i alla andra.

Hanne Winninge

4 januari 2012 10:47

Jag ska försöka och eftersom jag kan komma och pipa hos dig blir det bättre i alla fall.

 
Felicia Mix

Felicia Mix

4 januari 2012 09:33

Jag känner tyvärr igen det där.. Jag har en fralla som är snygg men har ett rasfel, nämligen prickar. På utställningar har hon åkt ut med "good" just på grund av prickarna men Stockholm 2010 vann hon i Älvsjö och roffade åt sig BIM. Jag blev såklart glad eftersom jag tycker att det är kul att vissa domare ser förbi färgen (kanske inte i den milda grad att hon ska slå alla på älvsjö men hon föll väl i hans smak) men va det snackades. Sommaren därpå på utställningar med mindre bra resultat fick jag se skadeglädje i mångas ansikten. Konstigt det där.. Igår träffade hon en hane och till våren kommer förhoppningsvis en drös valpar med, om inte en look at dö för så trevliga, förhoppningsvis helt friska och underbara valpar.

http://www.underbaramix.wordpress.com

Hanne Winninge

4 januari 2012 10:47

Missunnsamhet och skadeglädje kan verkligen påverka ens eget tänk. Vad ska man säga? Man måste försöka fokusera på sig själv och sitt eget tänk. Inte enkelt - men jag ska FÖRSÖKA.

 
Ingen bild

Katarina

4 januari 2012 12:26

Fortsätt att ha fantastiskt roligt med din fina hund!! Den svenska avundsjukan är gräslig och slår hårt. Ser den på nära håll fast i ett annat gebit än utställning...oavsett vad man tävlar i så ligger det hårt arbete bakom och det ska premieras!! Och till oss som kanske ännu inte är lika duktiga eller ännu inte haft den fantastiska förmånen att ha Den Hunden, så har vi alla möjligheter att ha lika roligt, träna lika mycket och framför allt suga åt oss av den erfarenhet, klokhet och kunskap som duktiga hundmänniskor besitter. Kram på dig Hanne!!

Hanne Winninge

4 januari 2012 12:27

Och vi kan kosta på oss att glädjas med vinnaren, och ge oss fan på att nästa gång då ska vi göra om, göra bättre och slå dem?! Inte sant?!

 
Ingen bild

Flizabiza

4 januari 2012 15:15

Vill gratulera dig till den stora glädjen i att få äga en sån underbar hund som är både snygg och trevlig. Kanske once in a lifetime :=)
Avundsjukan kommer alltid att finnas i hundsporten oavsett vilken gren man håller på med. Stå på dig skit i avundjuka små människor och ta till av alla ärliga gratulationer du får på vägen. Önskar dig all lycka framöver med din härliga BACON:=))

Hanne Winninge

4 januari 2012 15:42

Tack, det värmer alltid att veta att det finns andra som glädjs med en. Nog är hon en Once in a lifetime, och för oss är den tiden nu! Vi tänker njuta av varenda sekund på vägen och sedan se tillbaka på en mängd fina minnen. Inte illa det heller!

 
Ingen bild

Valles matte

4 januari 2012 16:24

Skit i folket. Ha så kul som bara du och dina älsklingar kan ha. Radera skitstövlar som inte tillför någon glädje till ditt liv. De kan sura med andra surkartar och det värsta du kan göra för dom är att inte bry dig. Bra blogg för övrigt. Jag hejjar på dig, tycker det är uppfriskande med människor som du. Kram

Hanne Winninge

4 januari 2012 17:45

Tack och en extra kram till Valle ;)

 
Ingen bild

Scillas matte

5 januari 2012 11:14

Att tävla och vinna är fantastiskt kul, och delad glädje är dubbel glädje, om man kan glädjas över andras framgångar har man ju så mkt roligare.

Fortsätt njuta av din fina Bacon, men lägg ingen energi på energislukare de är inte värda det.

Hanne Winninge

5 januari 2012 15:34

Klart vi ska ha kul jag och Bacon, det är ju det vi är bäst på. Fina Scilla är ju en av våra fina stoltheter att glädjas med och över!

 
Ingen bild

Marie (Mia) å Saga

11 januari 2012 15:03

Bacon ÄR en mycket fin minidam som representerar våran ras till fullo.
Tycker du skall känna dig stolt Hanne över att uppfostrat en sådan trevlig och fin liten dam, alltid lika kul att titta på henne när hon äntrar ringen.
Sträck på er och njut istället för att oroa er för vad andra tycker.

/Mia å Saga

Hanne Winninge

19 januari 2012 06:47

Tack Mari!

 
Anna

Anna

13 januari 2012 23:00

Klart vi ska åka! Klart vi ska ha kul! Klart vi skiter i vad resten av skiten tycker! Jag och Elmo tycker alltid att ni är bäst och Klart Bacon är världens bästa spindelgris oavsett om hon vinner eller inte! Även om det förra inträffar betydligt oftare vilket så Klart retar gallfeber på folk. Klart vi bjuder på det med! :)

http://www.kennelburlesque.com

Hanne Winninge

19 januari 2012 06:47

Världens bästa Nanny!

 
Agneta & Malte

Agneta & Malte

19 januari 2012 11:34

Skit i folks elakheter. Jag tycker det är fantastiskt kul att se en minibulle vinna gruppen och placera sig i BIS finalerna. Jag förstår inte det där... jag gläds med dig även om det inte går bra för mig. Men det kanske är för att jag inte "tävlar emot dig" eftersom jag har en hane? Önskar er ett fantastiskt kommande utställningsår och ett stort lycka till. Själv ska jag sluta "plåga" min lille tigerräka (har bara en planerad utställning i år) och satsa mer energi på spår och lydnad, saker han faktiskt älskar enormt mycket.

Många kramar

http://www.lufax.filosoferar.se

Hanne Winninge

19 januari 2012 12:24

Men eller hur! Man ska u aktivera sin hund och ha kul med den, för att man själv har kul med sin hund - tillsammans som ett team. Bacon älskar show och jag med, vilken tur att vi sammanförts!

Vi vet att vi har trogna fan i dig och Malte!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanne Winninge - 7 februari 2013 06:02

När man som uppfödare planerar en kull så är ju huvudsyftet att man ska få valpar, men bakom valet av vilken hane och vilken tik som ska användas är lite mer utförligt än att man bara väljer på slump. Jag tänkte jag skulle berätta lite grann om hur j...

Av Hanne Winninge - 28 januari 2013 06:33

Det börjar ju som bekant arta sig till valptider här hemma i huset på landet. Ayla har nu gått 4 veckor och Jenny som är hennes fodervärd rapporterar flitigt att man ser en liten putmage och att hon inte riktigt ännu vågar säga säkert att hon är dräk...

Av Hanne Winninge - 24 januari 2013 14:24

Det var länge sedan jag skrev i bloggen , det ska medges men jag hoppas i alla fall att den långa skrivkrampen lagt sig och att jag kan fylla bloggen med blandade inlägg igen.     Kloka Ayla som valp   Vi kan väl börja med det allra roliga...

Av Hanne Winninge - 16 maj 2012 05:57

  Bacon är en värdsvan resenär, vi har rest många mil ihop och jag har en stor trygghet i hennes mentalitet och hennes stora personliga trygghet. Hon bryr sig föga om ifall resan går via 20 timmar i bil till England och Cruft's eller via 3 timmars...

Av Hanne Winninge - 15 maj 2012 06:04

Vi var i Tyskland i helgen, jag och underbara lilla B. Givetvis var det show som stod på schemat och den här gången på Westfalenhallen i Dortmund. Westfalenhallen ligger mitt inne i Dortmund och har den stoooora fotbollstadion Signal Iduna Park som g...

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards