kennelskybar

Alla inlägg den 8 november 2011

Av Hanne Winninge - 8 november 2011 06:29


 

Det har varit lite glest mellan blogginläggen, mestadels beroende på arbetsbörda och ett heltiskt liv. I torsdags kom Carina hem till oss och efter en god middag och en massa gott vin hann jag ändå med att sova ett par timmar innan Yihoo och fräcka borderfröken Castro skulle in till Växjö Tipshall för helgens första hundutställning. Yihoo fick en fantastisk kritik, som vår domare avslutade verbalt med att säga: She's as pretty as a picture both not a mini picture. Så med et flott kritik fick vi lämna ringen med ett VG. Synd! Castro var som en riktig liten showmaskin, undrar om matte Birgitta som ju är jaktprovsdomare smygtränat vänstervarv därhemma på Björkåsen. Den här skäggiga damen satt då varenda tass rätt och fick även hon en superfin kritik och placerade som trea i valpklassen. Fin debut!!!


Anna hade fullt upp på trimmet och jag kunde åka hem och förbereda helgens tripp till Danmark. Dansk vinnare och en internationell utställning går av stapeln i Herning. Strax utanför Herning, i urmysiga lilla byn Vildbjerg bor Yihoos danska uppfödare Torben och Vanessa. Givetvis ville jag dit med mina två bulleflickor för en trevlig helg. Anna är ju en given del i Bacons posse och dessutom så är det alltid lika trevligt att rulla långa mil med henne vid min sida. Kanske är det inte Bacons posse utan min egen, fast det säger vi inte högt. Då kan ju folk ta mig för en känslosam människa med behov av fina vänner....så kan vi ju inte ha det.


   


Mitt i natten, kl. 02, rullade lilla Citroenen ut från parkeringen här hemma och vi hade knappa 60 mil framför oss. Men som sagt, med trevligt sällskap och massor av snacks och godis har vio nu lärt oss att resa med still. En halvtimmars slummer i Knutshoved gjorde resan komplett. Runt halv 10 kom vi så in på mässområdet. Jag älskar Herningmässan. Det är rent, snyggt och gott om rastningsmöjligheter. Dessutom tycker jag nog att danskarna har fog för att bli kallade Nordens bästa arrangörer. Fantastiska finaltävlingar, smidiga bedömningar och välorganiserad parkering. Klockrent åter en gång!


   


På lördagen dömde Desmond Murphy minibull och bull. På bullarna plockade han upp härliga vita Bobby, MultiCh Emred Wardance. Och på minibull blev jag strålande glad när han placerade Bacon 1:a i tikklassen med cert och CACIB, då hon ju då blev dansk champion. Två blev Yihoos mamma och själv blev Yihoo 4:a bästa tik! Revanschen var komplett! Bacon valdes också till BIR och givetvis ville vi stanna till gruppfinalen. Det gjorde vi helt rätt i! I Herning har de vett att göra show av det hela. En helt inklädd ring med staket, mattor och tunga tygdraperier förhöjer stämningen. Med spotlights som följer hundarna och podier för vinnarna att stå på samt ett bra speakersystem så känns det som att äntra Madison Square Garden (eller iaf så föreställer jag mig det så). Jag och Bacon showade loss in i ringen och jag satte nästan hjärtat i halsen då han plockade ut oss till de sista finalisterna. När jag sedan såg att det inte bara var en minibull utan också en bullterrier och en staff bull utplockade tappade jag nästan hakan. 3 bullraser i gruppen! Det har aldrig hänt tror jag. På fjärdeplats Cairnterrier, på tredjeplats Bullterrier och så skulle vi då springa ett sista varv. Bacon var fantastiskt, så bra har hon aldrig gått! Inte ett felsteg, inte ett skall, bara längst fram i kopplet i full trav. Bäst i gruppen annonseras.......MINIATYRBULLTERRIER!!!!!! Bacon vann gruppen! Denna fantastiska lilla randiga show-och musklegris fortsätter slå oss alla med häpnad. Domaren berättar för mig att det är första gången han låter en mini vinna gruppen och när jag alldeles vimmelkantig kommer ut ur ringen så får jag höra att det är första gången en mini vinner gruppen i Danmark.


 

Foto Rikk Dbatf, BIR Milkywayminiature BlackDog Domare Birgit Seloy


Kvällen blev bara helt fantastisk. Gott vin, underbart sällskap och så slutligen en trött och glad Hanne som somnade trött. Morgonen därpå behövde Yihoo badas om (vita är inte vita så länge) och sedan var det avfärd till Herninmg för DKV-11. Birigit Seloy dömde och Bacon blev Bästa tik med CACIB och vinnartiteln. Yihoo blev 2:a bästa tik med sitt första cert. Fantastsikt. Att Bacon dessutom blev BIM gjorde att vi kunde påbörja resan hem lite snabbare. Med en BIG-vinst i bagaget rullar man enkelt hem vill jag lova.


Tusen tack alla ni som gratulerat och som glädjs med oss i våra framgångar. Min älskade Bacon tar inte bara mitt hjärta med storm utan även världen. Vackraste, finaste spindelgris - vilken once in a lifetime winner you are!

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards