kennelskybar

Direktlänk till inlägg 23 november 2011

Har du friheten att säga vad du vill?

Av Hanne Winninge - 23 november 2011 06:45

Som privatperson i Sverige har du rätt att säga i stort sett vad du vill, så länge det inte är regelrätta hot eller rasistiska påhopp osv. Det styrs av yttrandefrihetslagen och är en av de absolut viktigaste grundlagarna i Sverige.


Som medlem i SKK-organisationen har denna yttranderätt skärpts till en smula och samma dag som du nsöker om medlemskap så infogar du dig i de grundregler som styr SKK.


1:3 att handla och uppträda på sådant sätt att det inte skadar eller motverkar SKK eller dess medlemsorganisationer och att inte uttala sig nedsättande om enskild medlem.

1:4 att i anslutning till prov, utställning eller tävling inte agera på sådant sätt att det påverkar andra hundars chanser till rättvis bedömning och att inte heller uttala sig nedsättande om andra hundar, funktionärer eller deltagare.


Det betyder alltså att du inte kan kliva in i en utställningsring och sabla ner den konkurrerande hunden genom att delge domaren en massa av ditt eget tyckande eller ange hälsostatus, tidigare meriter osv. Du kan lika lite stövla ut ur ringen och högljutt börja kommentera dagens bedömning, konkurrerande handlers sängkamrater eller liknande. När du kommer hem kan du inte skriva på Facebook att domaren XX minsann åkte i samma bil som vinnarhundens uppfödare 1900-frös-ihjäl och att hela systemet är korrupt och attt bästa tik både saknar tänder och temperament. I din blogg kan du inte ha en varningslista över idiotiska domare man inte kan ställa ut för osv.


Men innebär det egentligen något annat än vanligt folkvett? Har du verkligen en inskränkt yttrandefrihet? För i det verkliga livet utanför hundarna så skulle du inte skriva att din chef är en rodeoryttare som sätter på varenda tillgängligt sto i hagen, utan att förvänta dig att han ska se till att det kommer bli konsekvenser för dig. Du rusar inte ut ur konferensrummet och skriker om att föredragshållaren för helvete har sågspån i huvudet och dessutom är brorson till företagets ägare och väl knappast har mer intelligens än resten av familjen? Jag misstänker att de flesta av oss inte kriver långa blogginlägg över idiotiska svägerskor, vännmer, svärmödrar, bröder eller kollegor där de lätt kan känna igen sig?


Det är när de lättkränkta och osäkra börjar använda våra grundregler till att sabla ner all form av tankeverksamhet och skriftliga inlägg hos sina konkurrenter/uppfödarkollegor som jag kan se en stor fara med saker och ting. Jag måste kunna fåp skriva på min blogg om att jag är helt emot det uttalande som SKK gjort gällande kastration, jag måste få skriva på min FB-status att jag är besviken över ett resultat i ringen. Jga måste kunna få skriva på forum om hälsoproblem jag upplevt gällande min egen hund osv. Om man ska använda grundreglerna som hot eller retributionsvapen, då vill inte jag vara med längre! Så får det inte gå till och tack och lov gör det (till min kännedom) inte det heller.


SKK:s funktionärer, vare det CS ordförande, ringsekreteraren, avelsrådet eller rasklubbens kassör kan inte ha mer skydd än den vanliga medlemmen. Dessa funktionärer ska givetvis vara mer insatta i regelverket och de är i mångt och mycket SKK:s ansikte utåt, så de behöver föregå med gott exempel. MEN jag har svårt att se att det skulle vara värre att kritisera rasklubbens ordförande för att vara en röv än att göra detsamma med en valpköpare(tillika SKK-medlem) som okynnesanmäler ens kennel. Vad tycker du?


Nog ska vi ha yttrandefrihet även inom hundsporten, men är det inte bara djupt tragiskt att vi dessutom måste ha en extra stärkande grundregel som talar om för oss att vi ska ha vanligt folkvett? Ibland läser jag skaer som gör mig heligt förbannad och som jag precis förstår riktningen på. I min värld skulle det bara kunna resultera i två handlingar:; 1)Jag kontaktar vederbörande och reder ut konflikten. 2) Jag konstaterar att skribenten är helt dum och bestämmer mig för att fullständigt strunta i vederbörandes tyckande fler gånger.


Så alla hundägare/hunduppfödare där ute: våga tala klarspråk - det är inte ett brott mot SKK:s grundregler om du har vett i skallen när du skriver/talar!

 
 
Tina

Tina

23 november 2011 12:16

Du är klok du!

http://www.tinric.com

Hanne Winninge

24 november 2011 06:08

Tack, morgonen är bra tänkarverkstad för mig.

 
Christina

Christina

23 november 2011 14:23

Du har så rätt. Trots denna extra regel verkar det vara många som inte förstår innebörden eller efterlever det.

http://hundbutik.blogspot.com

Hanne Winninge

24 november 2011 06:07

Men är det då inte skrämmande, att de som skulle behöva fatta regeln ändå inte gör det och att det verkar sitta en massa människor där ute i stugorna som istället skräms till total tystnad?

 
Ingen bild

Fia

6 augusti 2012 10:57

Även denna text har hon kopierat och lagt ut som sin egen.

http://www.simplesite.com/Uppercut/21830109

Tisdagen den 27 december gjorde hon det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanne Winninge - 7 februari 2013 06:02

När man som uppfödare planerar en kull så är ju huvudsyftet att man ska få valpar, men bakom valet av vilken hane och vilken tik som ska användas är lite mer utförligt än att man bara väljer på slump. Jag tänkte jag skulle berätta lite grann om hur j...

Av Hanne Winninge - 28 januari 2013 06:33

Det börjar ju som bekant arta sig till valptider här hemma i huset på landet. Ayla har nu gått 4 veckor och Jenny som är hennes fodervärd rapporterar flitigt att man ser en liten putmage och att hon inte riktigt ännu vågar säga säkert att hon är dräk...

Av Hanne Winninge - 24 januari 2013 14:24

Det var länge sedan jag skrev i bloggen , det ska medges men jag hoppas i alla fall att den långa skrivkrampen lagt sig och att jag kan fylla bloggen med blandade inlägg igen.     Kloka Ayla som valp   Vi kan väl börja med det allra roliga...

Av Hanne Winninge - 16 maj 2012 05:57

  Bacon är en värdsvan resenär, vi har rest många mil ihop och jag har en stor trygghet i hennes mentalitet och hennes stora personliga trygghet. Hon bryr sig föga om ifall resan går via 20 timmar i bil till England och Cruft's eller via 3 timmars...

Av Hanne Winninge - 15 maj 2012 06:04

Vi var i Tyskland i helgen, jag och underbara lilla B. Givetvis var det show som stod på schemat och den här gången på Westfalenhallen i Dortmund. Westfalenhallen ligger mitt inne i Dortmund och har den stoooora fotbollstadion Signal Iduna Park som g...

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards