kennelskybar

Alla inlägg den 25 oktober 2011

Av Hanne Winninge - 25 oktober 2011 07:01

Jag planerar vårvalpar på labradorerna. Jag tror att det finns många uppfödare som ligger i startgroparna med planeringen för sina vårvalpar. Det innebär förstås en massa funderingar på vad man ska göra för att få till den där toppkullen alla uppfödare strävar mot. Man har olika tankar bakom en kull, allt beroende på ras, tikens kvalitéer och kanske de egna uppfödarmålen. Alla dessa tankar och drömmar ska sedan länkas till en kombination där hanen utgör den halva delen av de kommande valparna. För min egen del går tankarna så här då det gäller jaktlabbarna:


1. Övergripande målet är att få fram arbetsvilliga, mentalt sunda och friska labradorer som ska gå till aktiva hem.

Det betyder att jag inte kommer att frångå min fieldtrialtyp först och främst. Jag ser inga skäl till att offra en enda liten bit av kapacitet och will-to-please för att förbättra exteriören mot rasstandardens grövre hundar.


2. Hanens del i det hela är inte att bära upp för tikens brister utan att förstärka de styrkor jag redan har. Jag tror inte på att minimera brister utan på att få så uppenbara styrkor att de brister man har framstår som mindre viktiga. Här är det enklare att snabbt gå tillbaka till mina minis, jag har tikar med fantastisk typ som visserligen är stora, men varför skulle jag då vilja slösa bort det jag redan har av typ för att få något som jag inte har: korrekt storlek?  Då får jag en varken eller, en hund som saknar den typ jag söker och som antagligen ändå inte blir rätt. Nej tvi vale, håll på det som är bra för dina linjer/din uppfödning och förstärk det istället för att jobba med bristerna. Bara förlorare tänker på brister, vinnare ser på förtjänster!!!


3. Avelsmatadorerna kan tillföra mycket om du inte redan har en massa av dem i din tiks stamtavla, du får en enorm massa kunskap av vad de tidigare lämnat och vad de kan tillföra till dina linjer. Kort och gott, du kan rida på andras misstag och skörda det som andra sått. MEN du blir knappast unik och om ett par generationer sitter du där med en stamtavla som alla andra uppfödares. Unga hanar kan visa sig vara rena kraftinjektionen i en moderat tiklinje som producerar bra men inte topp. Unga hanar som ägs av "vanliga" hundmänniskor som inte är uppfödare kan vara ett lysande steg framåt, då dessa med största sannolikhet kommer användas mycket restriktivt.


4. Utseende, för visst finns det utseende även om fieldtriallabben knappast kör på högprestanda i utställningsringrana. Mina tikar är små, jag måste upp i storlek. Jag vill ha rejäla hanar med kraft i skalle och huvud och hemskt gärna med bra päls. Sedan är ju just min tilltänkta vårtik Hayley gul, vilket gör att jag faktiskt kan stryka gula hanar från min lista. Bara gula i en kull är extremt svårsålt och inget jag som doldis i jaktmarkerna vågar ägna mig åt. Sedan tackar jag ju inte nej till en hund som har bra benstomme och trevliga vinklar, dum vore jag väl då.


5. Hälsa, jag har redan skrivit ganska många inlägg om DNA-tester och hur jag tycker man ska använda sig av dem. På labb finns det kanske just ingen specifik anledning att använda sig av hundar som är carriers av CNM eller prcd-PRA, det finns fler hundar att välja från. Labbarna har heller inte tillgång till avelsindex på HD, så man får helt enkelt prova att navigera sig framåt genom att granska bakåt. 2 HD-fel på 6 kullar är fina siffror (men då ska ju sägas att den sista kullen är för ung för att röntgas ännu), men man kan nog inte vila på lagrarna. Ögonsjukdomar i allmänhet kan man enklast konstatera genom ögonlysning, så jag vill nog gärna att min tilltänkta kavaljer ska vara ögonlyst med.


6. Meriter är för mig tämligen ointressant. Jag har aldrig sålt hundar på vare sig utställningsmeriter eller jaktmeriter. Jägarna orkar inte engagera sig, de vill ha en svart tik och så var det med det. De som verkligen vet vad de vill ha, kan granska stamtavlor lika bra/bättre än jag själv och då vet man vad man kan förvänta sig. Min uppfödning på jaktlabb har inte som mål att konkurrera med de fantatiska storfräsarna som producerar toppvinnare efter toppvinnare på proven, de valpköparna väljer inte mig i alla fall. Det är där vi kommer in på valpköparnas val.....


1. Rasen först och främst. Alla hunduppfödare/kennlar får besök av zoo-människorna. De som vill kika på labbevalpar på lördagförmiddag, lagotto på söndagen och helgen efter köper en beardisblandis hos grannens moster. Jag orkar inte sälja in mina raser, missförstå mig inte. Jag berättar gärna om mina egna erfarenheter och folk får gärna komma ut och träffa dem innan jag har valpar, men valpspekulanter som ska komma för gos och kel ska ha kunskaper/insikt i vad det är de kommer och tittar på. Jag bedriver inget Barnesns zoo med gratis fika och flexibla öppettider.


2. Uppfödare och kennel. Självklart hoppas jag att de valpköpare som har valp från mig känner sig nöjda med sitt val av mig som uppfödare och med sin valp från min uppfödning. Jag vet inte hur många gånger jag sagt till valpspekulanter: "Om du inte gillar uppfödaren, om du inte känner bra kontakt när du kommer med X antal tusen i fickan för att köpa en valp, om du inte upplever att uppfödaren tar sig tid att svara på frågor, berätta om sjukdomar etc, åk därifrån. För hjälper det inte att du lockar med 10-15000 för att uppfödaren ska vara trevlig, hur tror du då att du ska bli bemött om det blir problem med valpen?" Man kan inte nå alla och ibland är personkemin bara fel, minns ett par människor som höll på att driva mig till vansinne på vår obligatoriska promenad vid första besöket. Tursamt nog kände de nog samma aversion, för de hörde aldrig av sig mer. Phew!


3. Kombinationen/kullen. Många människor har inget engagemang i kullens stamtavla, tikens eller hanens meriter osv. De vill ha en valp från en kull som passar dem tidsmässigt, avståndsmässigt osv och som tillhandahåller det kön och den färg de vill ha på sin nya familjemedlem. Jag smickrar inte mig själv med att tro att connaisseurerna kontaktar mig alls. Alltså vill det till att man har det som just valpköparna vill ha, med labb innebär det i 90% av fallen svart tik. Men om jag skulle råda presumptiva valpköpare till något så är det just att titta lite extra på kullen och vad uppfödaren tänkt och inte bara fastna för det där som passar utan också granska lite grann av vad uppfödaren faktiskt velat med att göra kombinationen.


4. Den enskilda valpen, tja hos mig blir det eneklet. Här väljs ingen valp av familjen alls, man får lämna ett önskemål och tankar om vad man vill ha, men den enskilda valpen väljer jag till syvende och sist. Det är inte fel att önska svart tik eller mörkgul hane, klart man ska få det. Men det är ju jag som umgås med valparna som kan säga vilken av valparna som passar in i just den enskilda familjen. Lita på att din uppfödare vet det och var ärlig med det hem du kan erbjuda - det är receptet för att få den valp som kommer passa just dig allra bäst.



Mina tankar om planering av valpar en regnig oktobermorgon. Delar du dem?


Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards